소비자 인식조사를 통한 공동주택의 친환경 리모델링 방안에 관한 연구

A study on the eco-friendly remodeling method for multi-family housing through survey on consumer's recognition

  • 윤종완 (중앙대학교 건설대학원 건설경영관리학과) ;
  • 김정목 (중앙대학교 일반대학원 건축공학과) ;
  • 김용수 (중앙대학교 건축학부)
  • 발행 : 2008.11.07

초록

본 연구는 소비자 의식조사를 통한 친환경적 리모델링의 문제점을 분석한 후 개선방안을 제시하고자 실시하였다. 이를 위하여 리모델링 시장 현황 및 시장 전망을 분석하였다. 다음으로 거주자들의 소비자 의식을 통하여 친환경적 리모델링의 문제점을 도출하고 이에 따라 친환경적 리모델링의 활성화를 위한 개선방안을 제시한다. 상기와 같은 목적과 방법으로 진행된 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 친환경적 리모델링의 의식조사를 위한 대상을 선정한 후 의식조사를 통하여 문제점을 분석하였다. 둘째, 분석된 문제점을 바탕으로 친환경적 리모델링의 활성화를 위한 개선방안을 제시하였다.

The purpose of this study is to present improbable scheme after analysis of the problem about eco-friendly remodeling through researching consumer's awareness. For conducting this study the adapted research method includes analysis of current remodeling market and market perspective and then investigate the problem of eco-friendly remodeling through consumer's awareness. It is presented the improbable scheme for revitalization of eco-friendly remodeling. The results of research are as follows. The case is selected for research of consumer's awareness and the problem of eco-friendly remodeling is analyzed through research of consumer's awareness. On the basic of analyzed result above stated, it presents the improbable scheme for revitalization of eco-friendly remodeling.

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