The study of temperature changes heat on the window glass using the rolling stock

철도 차량 유리창에 발열 유리 시스템 사용시 객실 온도 변화에 대한 연구

  • 안종곤 (서울 메트로 지축차량사무소) ;
  • 유석희 (서울 메트로 지축차량사무소) ;
  • 강범수 (서울 메트로 지축차량사무소) ;
  • 권진 (서울 메트로 지축차량사무소) ;
  • 임원석 (서울 메트로 지축차량사무소) ;
  • 강주희 (서울 메트로 지축차량사무소)
  • Published : 2009.05.21

Abstract

To the development of construction techniques and construction of glass-walled structure is generalized. Existing wall to support the role of the vertical load was lose. Features and the beautiful side of the curtain wall job was to be highlighted. Carriage access to the interior of the windows will cause pain in the neck with a cold feeling. And in the windows, drafty windows, under floor heating occurs despite the condensation phenomenon occurs. droplets that occurs around the window (the cause of the mold) in summer and winter, the heat energy and move through the glass is warmer outside. Therefore, to reduce energy efficiency affects absolutely. When you apply heat to the carriage window, the surface of the glass system, the spread of the cold air does not occur. Therefore, energy savings cars and heating of the interior is cold.

건축기술의 발달로 유리가 벽의 구조로 일반화도어 건축되고 있으며, 기존 벽의 역할인 수직 하중을 지탱하는 역할이 없어지게 되었다. 기능과 아름다운 면을 강조하게 되어 벽이 커튼의 역할만 하게 되어, 객차 실내 유리창에 접근시 차가운 느낌으로 불쾌감을 유발 한다. 그리고 유리창 아래에 바닥 난방을 했음에도 유리창에 외풍 발생으로 결로 현상이 발생하며, 즉 유리창 주변에 물방울이 발생(곰팡이 발생 원인)하여 겨울철 난방 에너지와 여름철 외부 온열이 유리를 통해 이동 하게 된다. 그러므로 에너지효율 감소에 절대적으로 영향을 준다. 객차에 발열 유리시스템을 적용하면 유리창 표면에는 냉기의 확산이 방생 하지 않으며, 객차의 실내 냉 난방시 에너지 절감 효과가 있다.

Keywords