Full Rig Test and High Altitude Ignition Test of Micro Turbojet Engine Combustor

초소형 터보제트엔진 연소기의 리그시험 및 고고도 점화시험

  • 이동훈 (삼성테크윈 파워시스템연구소) ;
  • 김형모 (한국항공우주연구원 첨단추진기관그룹) ;
  • 박부민 (한국항공우주연구원 첨단추진기관그룹) ;
  • 유경원 (국방과학연구소) ;
  • 팽기석 (삼성테크윈 파워시스템연구소)
  • Published : 2009.05.14

Abstract

A full rig combustor test and altitude ignition test were carried out for radial-annular combustor of micro turbojet engine. 11.2% total pressure loss and 99.85% of combustion efficiency were measured at design point of engine under sea level standard condition and $2{\sim}6$ of air excess ratio for ignition envelope was achieved on engine starting regime. Finally, A 30,000 ft high altitude ignition test was also performed and finally we found out that the developed radial-annular combustor is appropriate to micro turbojet engine.

초소형 터보제트엔진에 적용되는 반경형 연소기에 대한 전부하 연소리그시험과 고고도 점화시험을 수행하였다. 지상정지, 표준대기 조건에서 엔진의 최대운용점에서 연소리그시험과 기본 점화시험을 수행한 결과, 11.2%의 압력손실과 99.85%의 최종 성능을 도출하였으며, 주 시동영역에서 공기과잉율 $2{\sim}6$의 점화영역이 측정되었다. 30,000 ft 고고도 점화시험을 실시하여 고공환경에서의 점화영역을 측정하였고, 이러한 결과를 통해 개발된 연소기의 설계가 타당함을 입증하였다.

Keywords