A Study on Design and Combustion Characteristic of a $H_2O_2$/Kerosene Uni-Injector Rocket Engine

과산화수소/케로신 단일 인젝터 설계 및 혼합비에 따른 연소특성

  • 김보연 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 이양석 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 김근철 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 고영성 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 김유 (충남대학교 기계공학과) ;
  • 김선진 (청양대학교 소방안전관리학과)
  • Published : 2010.05.27

Abstract

In this study, a coaxial swirl injector using hydrogen peroxide and kerosene was designed and combustion performance tests were performed to evaluate combustion characteristic according to mixture ratio. Spray characteristic of the injector was verified by cold flow test and combustion performances according to mixture ratio were evaluated by the characteristic exhaust velocity. Test results showed that the combustion efficiency at the design condition was about 95% and the pressure fluctuation was very small.

본 연구에서는 과산화수소와 케로신을 추진제로 사용하는 로켓 엔진의 혼합비에 따른 연소특성을 파악하기 위해 동축 스월형의 단일 인젝터 로켓엔진을 설계 및 제작하여 연소실험을 수행하였다. 수류실험을 통해 설계/제작된 단일 인젝터의 분무 성능을 검증하였으며, 연소 시험은 혼합비에 따른 연소성능을 특성배기속도로 평가하였다. 연소 시험은 다양한 혼합비에서 성공적으로 수행되었으며, 설계점에서의 연소 효율이 약 95% 이상이었으며 연소실 압력 섭동도 매우 작은 것으로 확인되었다.

Keywords