The Performance Modeling of a Low Bypass Turbofan Engine for Supersonic Aircraft

초음속 항공기용 저바이패스 터보팬엔진 성능 모델링

  • 최원 (한국항공우주산업(주) 고정익선행연구팀) ;
  • 정인면 (한국항공우주산업(주) 고정익선행연구팀) ;
  • 유재호 (한국항공우주산업(주) 고정익선행연구팀) ;
  • 이일우 (한국항공우주산업(주) 고정익선행연구팀)
  • Published : 2010.05.27

Abstract

This paper dealt with the Performance Modeling of a low-bypass turbofan engine for supersonic aircraft. The Pratt and Whitney F100-PW-229 engine has been employed for low-bypass turbofan engine performance modeling. Generally, The complete commercially-classified information concerning the engine are unknown. So, Components' generic characteristics are described and assumptions made in order to model the F100-PW-229 engine performance model. All the analysis has been undertaken using published data taken from the open literature. The results of the Engine Performance using Gasturb11 showed that the Engine performance model was evaluated to be properly constructed.

본 논문에서는 초음속 항공기용 저바이패스 터보팬엔진 성능 모델링에 관해 기술하였다. 대상 엔진은 Pratt and Whitney F100-PW-229 터보팬 엔진을 적용하였다. 일반적으로 엔진성능에 관한 상세한 상용정보는 알려져 있지 않다. F100-PW-229 터보팬 엔진성능 모델을 구축하기 위해 구성품의 일반적 특성에 대해 서술했으며 가정을 하였다. 엔진성능 해석을 위한 기초자료는 공개된 자료와 문헌정보를 이용하였다. Gasturb11을 이용한 엔진성능 해석 결과 엔진성능 모델이 적합하게 구성되었음을 보여주었다.

Keywords