Current Status and Analysis of PSC Bridge in Korea

국내 프리스트레스트 콘크리트 교량 현황조사 및 분석

  • 손혁수 ((주)서영엔지니어링, 구조팀) ;
  • 오명석 ((주)서영엔지니어링, 구조팀) ;
  • 윤철균 ((주)서영엔지니어링, 구조팀) ;
  • 김익수 ((주)서영엔지니어링, 구조팀) ;
  • 김진우 ((주)서영엔지니어링, 구조팀)
  • Published : 2010.05.06

Abstract

In this research, the comparison and analysis of domestic prestressed concrete bridges were performed with major variations of superstructure type, and span lengths using the 'current status of roadbridge and tunnel' informations provided by MLTM and STATISTICS KOREA. As a result of analysis, steel box girder bridges with 50~100m span length represent about 76% of bridges, but prestressed concrete bridges represent a relatively smaller percentage. In order to replace steel box girder bridges with prestressed concrete bridges, it is necessary to develop prestressed concrete bridges with high-strength tendons and concrete.

본 연구에서는 국토해양부와 통계청에서 제공하는 '도로교량 및 터널 현황' 통계자료를 이용하여 상부구조 형식, 경간장 등을 주요변수로 국내 프리스트레스트 콘크리트 교량의 현황조사 및 비교, 분석을 수행하였다. 경간장 50~100m인 경우 약 76% 이상이 강박스거더교로서 프리스트레스트 콘크리트 교량은 상대적으로 작은 비율을 나타내었다. 따라서 경간장 50~100m에 강박스거더교를 대체하여 적용할 수 있는 고강도 강선 및 고강도 콘크리트를 적용한 프리스트레스트 콘크리트 교량의 개발과 적용이 필요하며, 이를 통해 보다 경제적인 교량 설계 및 시공이 가능할 것으로 판단된다.

Keywords