Comparative Analysis between Mathematical Models for Normal and Low advance speeds of ships on Automatic Time-Domain Simulation of Berthing Operation

선박 정박과정의 시간변위 자동 시뮬레이션을 통한 일반 및 저속 수학모델의 비교 분석

  • Chung, Kwang Sic (Department of Naval Architecture and Marine Engineering, University of Strathclyde) ;
  • Jung, Jin-Woo (Graduate school, Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University) ;
  • Kim, In Gyu (Graduate school, Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University) ;
  • Lee, Seung-Keon (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University)
  • 정광식 (스트라스클라이드대학교 조선해양공학과) ;
  • 정진우 (부산대학교 조선해양공학과 대학원) ;
  • 김인규 (부산대학교 조선해양공학과 대학원) ;
  • 이승건 (부산대학교 조선해양공학과)
  • Published : 2013.06.27

Abstract

In this study, the time-domain simulations have been performed for analysing the ship behaviour during berthing process with comparing the two different mathematical models for low and normal advance speed of a ship and the results have been presented. For the first step of programming, the traditional PD (Proportional Derivative) controller has been used for the control of speed and rudder and a tanker ship has been used as a simulation model. This study provides comparative results on the time-domain simulation of berthing operation of a ship for developing an effective simulation programme.

본 연구에서는 선박의 정박과정 중 거동을 분석하기 위하여 저속과 고속의 전진속도에 쓰이는 서로 다른 수학 모델을 비교하며 시간변위 시뮬레이션이 수행되었고 그 결과가 제시되었다. 시뮬레이션 프로그램 개발의 첫 번째 단계로 선박의 속도와 타각 제어를 위하여 일반적인 PD (Proportional Derivative) 제어기가 사용되었으며 시뮬레이션 모델로서 탱커가 사용되었다. 본 연구는 선박의 정박과정을 위한 효과적인 시간변위 시뮬레이션 프로그램을 개발하기 위하여 정박 시뮬레이션에서의 비교 분석 결과를 제시한다.

Keywords