Dance activity program for elementary school students through a program of physical activity and emotional change research

무용 활동 프로그램을 통한 초등학생의 신체활동과 정서인식 변화 연구

  • 김미주 (순천향대학교 공연영상미디어학과)
  • Published : 2013.05.24

Abstract

This study attempted to anyone so that you can experience the dance, the dance activities were considering the personal characteristics of the elementary school program that combines dance movements and theatrical representation by presenting a model of the program. May appear in physical activity and changes in emotion recognition focused on elementary school students by applying to the program, the result of applying the participants through a program of dance activities, according to the mutual recognition of body motion expressed through the body, and how to communicate the meaning of the expressions in various ways positive thinking, voluntary participation, and interpersonal relationships and was able to deliver, and have self-confidence and self-esteem for physical activity and altered consciousness.

본 연구는 초등학생의 개인적인 특성을 고려하여 무용 움직임과 연극적인 표현을 융합시킨 프로그램을 구성하였고 무용 활동을 적용하여 프로그램모형을 제시함으로서 누구나 쉽게 무용을 체험 할 수 있도록 시도하였다. 특히 초등학생들에게 프로그램을 적용함으로서 나타날 수 있는 신체활동과 정서인식 변화에 중점을 두어 적용한 결과, 참여자들은 무용 활동 프로그램을 통해 신체움직임 표현의 상호인식에 따른 소통방법과 신체를 통한 다양한 표현방법으로 의미전달을 할 수 있었으며, 긍정적인 사고, 자발적인 참여 및 대인관계 형성을 갖게 되었으며 신체 활동과 의식변화에 대한 자긍심과 자신감을 갖게 되었다.

Keywords