Effect of PBL applied On-line Debating System.

웹기반 문제중심학습(PBL) 시스템을 적용한 사이버 토론 학습 프로그램의 효과

  • Seo, Seong-Won (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Park, Sang-Tae (Dept. of Physics Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Eui-Jeong (Dept. of Computer Education, Kongju National University)
  • 서성원 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박상태 (공주대학교 물리교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2013.05.22

Abstract

This research examines how e-PBL system affects 'self-directed learning ability' by applying it to "Science Cyber Conference" participants for 16 weeks. Participants' perception of PBL class process was also looked. After applying PBL program, participants' 'self-directed learning ability' has effectively changed statistically(p<.05). Especially, it showed significant change in 6 areas of 'self-directed learning ability' out of 7. Participants also showed positive response to PBL program (p<.05).

본 연구는 K대학부설과학영재교육원 학생 중 웹기반 사이버 토론 학습 프로그램인 "Science Cyber Conference" 참가자를 대상으로 문제중심학습(Problem-based Learning; PBL)전략을 적용한 시스템을 개발하여 16주 동안 프로그램을 진행한 후, PBL 전략이 '자기주도 학습 능력'에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 이와 더불어 PBL 수업 과정에 대한 학습자의 인식을 조사하였다. 웹기반 PBL 전략을 적용한 프로그램 진행 후 학습자의 '자기주도 학습 능력'이 통계적으로 유의미하게(p<.05) 효과가 있었다. 특히 '자기주도 학습능력'은 7개의 하위 영역 중 '학습자 신념'을 제외한 6개의 영역에서 유의미한 차이를 보였다.(p<.05) 또한 웹기반 PBL 전략을 사용한 수업이 긍정적이라는 인식을 보였다.

Keywords