A Study on the Impacts of the PaaS Cloud Adoption on the IT Support Organization

PaaS 클라우드 도입이 IT 지원조직의 구성방식에 미치는 영향에 대한 연구

  • Published : 2014.05.28

Abstract

With the introduction of the Cloud Computing, the IT Support organization is facing a new organizational challenge. Especially, the PaaS(Platform as a Service) cloud provisions all of the servers, the network, the storage, the OS, and the middleware installation & configurations without the IT subject experts. This change requires the researches on the new role of the IT Support staff, the collaboration among the skill groups, the conflicts between the IT Support and the Line of Business. But there is no study on this perspective. Hence this paper will study the negative forces against the adoption of the PaaS and the associated organizational changes. This finding can help the IT organization define the new organization structure and the skill set to easy the conflicts, and prepare the transformation for the PaaS adoption.

최근 클라우드 컴퓨팅의 도래로, IT 지원조직의 구조에 새로운 도전이 발생하게 되었다. 특히 플랫폼 클라우드 컴퓨팅에서 필요한 자원 할당 시에는 각 분야 전문가가 개입하지 않고, 서버, 네트워크, 스토리지등이 자동으로 분배되고, 관련 소프트웨어와 이들 구성 요소 상호간의 토폴로지가 자동으로 구성한다. 이에 따라 사설 플랫폼 클라우드 도입 시, 기존 IT 조직의 역할, 구성원 간 협력 방식의 변화, 이에 따른 조직 내 갈등 등에 대한 연구가 필요하나, 아직까지 이에 대한 연구가 없다. 이에 본 논문은 현재의 IT조직이 플랫폼 클라우드 지원조직으로 변신하는데 있어서 부(negative)의 영향을 주는 장애요인의 규명에 대한 연구를 하고자 한다. 이 결과를 통해, 현재의 IT조직의 특성과 플랫폼 클라우드 운영을 위한 조직의 요구사항을 반영하여, 새로운 조직의 형태와 스킬 셋을 정의함으로써, IT조직의 원활한 변신을 돕고자 한다.

Keywords