Textile-IT Convergence Platform for Digital Garment and Wearable Computing

디지털의류와 웨어러블컴퓨팅의 섬유IT융합플랫폼

  • Published : 2014.05.28

Abstract

The previous wearable computing researches have been taken the deficiency of global view about ubiquitous integration. They have approached the skewed directions and approaches for the wearable ubiquitous computing. Therefore we propose a more advanced global architecture model and a general service cycle. This paper firstly proposes an architecture design of computing life cycles in digital garment environments. Then it also provides the process cycles for supporting general services in digital garment applications. Finally, we present the important design consideration issues for implementing a digital garment system.

디지털의류 기술 및 제품은 전통적인 의류회사 또는 IT전자회사의 편향된 기술 및 제품 구성으로 아직까지 그 영향력이 제한적이다. 이러한 문제들을 극복하기 위해서 IT기술과 섬유의류기술의 균형적 시각을 갖는 동시에 각 기술의 사용자특성을 면밀히 관찰하여 미래 디지털의류 사용자가 원하는 기능 및 인터페이스를 구현해야한다. 이를 위해서 웨어러블컴퓨팅 플랫폼을 제안함으로써 디지털의류와 IT기술의 인터페이싱(Interfacing), 기술이력축적, 생산성향상, 개발 편의성증진 및 개발자확대, 표준 사용자요구사항분석, 기기효율성강화, 디지털의류정보시스템구축 등의 효과를 보여주는 섬유IT 융합 현황 및 이슈를 기술한다.

Keywords