교통 기관 애드혹 네트워크 와 Proximity기반 서비스의 통합

Integration of Proximity-based Services with Vehicular Ad-hoc Networks

  • 발행 : 2015.05.26

초록

최근 단말간 직접 통신이 가능한 단말대단말 통신 기술이 많은 관심을 받고 있다. 따라서 단말대단말 기술이 셀룰러 통신 시스템 및 차량 통신 시스템에 접목되고 있다. 본 논문에서는 Evolved Packet Core Network 기반 단말 탐색 시뮬레이터 개발에 대해서 살펴보고, Proximity기반 서비스의 차량간 애드혹 네트워크로의 적용 가능성에 대해서 살펴보았다. 개발된 시뮬레이터를 활용한 성능 분석을 통해서 유저들이 비슷한 위치에 모여 있는 환경, 즉대중교통과 비슷한 환경에서 LTE 네트워크의 트래픽이 Wi-Fi통해 단말대단말 통신으로 효율적으로 오프로딩될 수 있고 교통 관련 정보 멀티캐스팅에 효율적으로 활용될 수 있음을 보였다.

Device-to-device (D2D) communications, a subset of Proximity-based Services that enables direct communication between LTE network subscribers, is gaining popularity. It is well underway to be adopted in cellular communication systems for pedestrian and connected-vehicles alike. In this paper, we briefly present our model of an Evolved Packet Core Network-assisted device discovery simulator and show the applicability of Proximity-based Services for Vehicular Ad-hoc Networks. Through the performance evaluation based on the developed simulation environment, it is shown that in case when users gather in the same vicinity, as in public transportation, LTE network data can be efficiently offloaded and multicasted through Wi-Fi for e.g. delivering traffic-related information and for the benefit of infotainment service consumers.

키워드