전자상거래 연구에서 인지된 위험과 종속변수 관계에 관한 메타분석

A Meta-analysis of Relationship between Perceived Risk to Criterion Variable on E-commerce

  • 발행 : 2015.05.26

초록

최근 경제발전과 정보통신기술의 발달에 따라 전자상거래 시장이 지속적으로 성장하고 있다. 메타분석은 여러 실증연구의 정량적인 결과를 통합과 분석을 통해 전체 결과를 조망할 기회를 제공하는 통계적 통합 방법이다. 전자상거래 연구에서 인지된 위험과 종속변수 간의 관계에 관한 연구들을 문헌연구와 메타분석을 실시하였다. 본 연구는 2000년부터 2014년까지 우리나라 학술지에 게재된 연구 중 인지된 위험과 종속변수의 인과관계가 설정된 총 25편의 연구논문을 대상으로 하였다. 메타분석의 결과 인지된 위험과 종속변수 간 경로의 효과 크기는 -0.251로 나타났다. 분석결과를 바탕으로 이론적 실무적 시사점을 제시하고 선행연구와 비교분석을 통해 차이점을 논의하였다.

Recently, with the economy and the information communication technology developed, the e-commerce market grows continuously. A meta-analysis refers to a statistical literature synthesis method from the quantitative results of many known empirical studies. We conducted a meta-analysis and review of between perceived risk to criterion variable on e-commerce researches. This study focused a total of 25 research papers that established causal relationships in between perceived risk to criterion variable on e-commerce published in Korean academic journals during 2000 and 2014. The result of the meta-analysis might be summarized that the effect size in the path from perceived risk to the criterion variable with the effect size -0.251. Based on these findings, several theoretical and practical implications were suggested and discussed with the difference from previous researches.

키워드