An empirical study Influencing the Wireless Battery Charger on Choice to Repurchase Intention

무선 충전기가 스마트폰 재구매 선택을 결정하는 영향에 관한 실증적 연구

  • Published : 2015.10.26

Abstract

Recently, with the economy and the information communication technology developed, the smartphone market grows continuously. The market outlook on the wireless rechargeable technology grows rapidly so that the market size is increased about six times bigger than that of the last year, and it will grow about 18 billion dollars in 2014. Because of that, as the interest on this area out focused, many kinds of technology and new product are being exploited in this field. In this research, we aim to analyze factors influencing of the wireless battery charger on continue using intention of Smartphone. Predictor factors were selected perceived usefulness, perceived ease of use and perceived design suggested based extended the technology acceptance model. IBM SPSS Statistics 19 were employed for descriptive statistics, Smart PLS(partial least squares) was employed for confirmatory factor analysis and path analysis of casual relationship among variables and effect. This study suggests practical and theoretical implications based on the results.

최근 경제발전과 정보통신기술의 발달에 따라 스마트폰 시장이 지속적으로 성장하고 있다. 무선 충전기 시장의 전망은 꾸준히 상승하고 있으며, 최근의 경우 2010년 1억 2,390만 달러 수준에서 2011년 8억 8,580만 달러로 약 6배정도 성장하였으며, 2014년에는 180억 달러 규모에 이를 것으로 예상되고 있다. 이 기술 분야에 대한 관심은 꾸준히 증가하고 있는 추세이며 관련 상품도 지속적으로 등장하고 있다. 본 연구는 스마트폰의 무선 충전기능이 재구매의도에 미치는 영향 요인을 알아보고자 한다. 예측변수로는 확장 기술수용모델에서 제시된 인지된 유용성, 인지된 사용 용이성 그리고 디자인 요인을 선택하였다. 인구통계학적인 분석은 IBM SPSS Statistics 19로 하였고 Smart PLS를 사용하여 확인적 요인분석과 변수 간의 인과관계에 대한 경로 분석을 실시하였다. 이러한 결과를 바탕으로 연구의 한계와 시사점을 제시하고자 한다.

Keywords