A Meta-analysis and Review of Influencing on Purchase Intention in Social Network Service : Utilizing Big Data Analysis

소셜 네트워크 서비스 환경에서 구매의도에 관한 문헌적 고찰 및 메타분석 : 빅 데이터 분석을 활용하여

  • Published : 2015.10.26

Abstract

A meta-analysis is a statistical integration method that delivers an opportunity to overview the entire result of integrating and analyzing many quantitative research results. This study will find meaningful independent variables for criterion variables that affect influencing on purchase intention in social network service, on the basis of the results of a meta-analysis. We reviewed a total of 29 studies related on purchase intention in social network service published in Korean journals between 2000 and 2015, where a cause and effect relationship is established between variables that are specified in the conceptual model of this study. Thus, we present the theoretical and practical implications of these results and discuss the differences between these results through a comparative analysis with previous studies.

메타분석은 어떤 한 분야의 연구결과의 통합을 통해 총괄적인 결론을 유도할 수 있는 통계적 기법으로 연구 결과가 다양할 때 각 연구의 결과를 통합하고 병합하여 종합적인 결론을 유추함으로서 기존의 다양한 연구 결과들을 체계적으로 분석하고 좀 더 명확한 결과를 제시하는 방법이다. 우리나라 학술지에 게재된 소셜 네트워크 서비스 환경에서 구매의도에 관한 연구들을 계량적으로 통합하고 검토해보기 위해 진행하였다. 본 연구는 소셜 네트워크 서비스 환경에서 구매의도에 관한 문헌적 고찰을 통해 선행연구를 살펴보고 열거된 요인에 관한 실증 분석된 연구들을 메타분석하기 위해 2000년-2015년 국내 학술지에 게재된 논문을 연구대상으로 하였다. 국내 학술지에 게재된 논문만 여과하여 조건에 부합한 총 29편의 논문을 연구에 대상으로 선정하였다. 따라서 이러한 연구결과를 바탕으로 학문적 실무적 의의를 논의하고자 한다.

Keywords