Factors influencing Information Privacy Concern on the Intention to Use in E-commerce Environment

전자상거래 환경에서 정보 프라이버시 침해 우려가 사용의도에 미치는 영향

  • Published : 2015.10.26

Abstract

Today, rapid evolution of information communication technology occurring in Korea has extensive influence on our daily life, and increasing awareness about the user experience. As the connected Internet information systems increases, one of the problems happening between users and information systems such as Internet shopping-malls, portal sites, and corporate web sites is related with the information privacy concerns issues. In this research, we aim to analyze factors influencing of the invasion of privacy on intention to use in e-commerce environment. Based on these findings, several theoretical and practical implications were suggested and discussed. Thus, we have reviewed extensive previous studies on information privacy in local and foreign information systems, marketing and other fields. The purpose of this study is to provide future directions of studies on information privacy concerns by analyzing past and recent trends of the studies.

오늘날 현재 우리나라의 정보통신의 급속한 발전은 우리의 일상생활에 광범위한 영역에 영향을 미치고 있으며, 사용자 경험에 대한 인식이 높아지고 있다. 인터넷 쇼핑몰, 포탈 웹 사이트, 기업 웹 사이트 등 인터넷에 연결된 정보시스템의 이용이 활발하게 이루어지면서 발생하고 있는 문제 중 하나는 정보프라이버시 염려 관련되어 있다. 국내외 정보시스템, 마케팅, 기타 분야의 주요저널을 중심으로 프라이버시 관련 연구를 분석하였다. 본 연구의 목적은 정보프라이버시 염려 관련 국내외 연구의 리뷰를 통하여 연구경향과 앞으로 연구방향을 제공하는 것이다. 따라서 전자상거래 환경에서 프라이버시 염려가 사용의도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 분석결과를 바탕으로 이론적 실무적 시사점을 제시하고 논의하고자 한다.

Keywords