A Study for the Scale of Service Quality of Bulk Terminal

벌크터미널의 서비스품질 척도에 관한 연구

  • Yang, Han-Na (Graduate school of Korea Maritime Ocean University) ;
  • Shin, Chang-Hoon (Division of Logistics engineering of Korea Maritime Ocean University)
  • 양한나 (한국해양대학교 물류시스템학과 대학원) ;
  • 신창훈 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2016.05.19

Abstract

Various studies on Port and Terminal have been conducted to gain the competitive advantage, but they are limited to the bulk terminal than container terminal. Therefore, the study is to analyze the service quality of bulk terminal. The study first finds attributes of bulk terminals through professional groups and brainstorm. This study analyzes the difference between the perception of the actors such as carriers, forwarders and shippers, using a bulk terminal. The result shows that all service quality factors have a significant effect on the satisfaction.

본 연구에서는 기존 연구에서 주를 이루고 있는 컨테이너터미널이 아니라 벌크터미널에 초점을 맞추어 서비스품질을 분석하고자 한다. 이를 위하여 전문가집단과 브레인스토밍을 통해 속성을 정리하고, 벌크터미널을 이용하고 있는 고객이 인지하고 있는 각 속성에 대한 서비스품질을 분석하는데 그 목적이 있다. 또한 벌크터미널을 이용하는 각 이용주체별 인식차이 비교를 통해 제공받은 서비스에 대한 속성별 만족도를 살펴본다.

Keywords