The consideration on changes of ship's trajectory in case-by-case initial response to cognitive situation by SHS

SHS에 의한 인지상황 초기대응 사례별 선박 궤적 변화 고찰

  • 윤청금 (해양경비안전교육원, 목포해양대학교 대학원) ;
  • 김득봉 (목포해양대학교 항해정보시스템학부)
  • Published : 2016.05.19

Abstract

The performance of navigational equipments is advanced, but the importance of the practical capability of bridge device by ship's officer, ie the ability of risk prediction and the obligation of avoidance for reducing sea accident, has been constantly augmenting. This abilities and obligation may be represented in the cognitive competence of navigational officer. Different levels of ship's bridge team was carried out rescue maneuvering by ship handling simulator and then it analyzed the resulting of initial response in cognitive progress by case based on trajectory. Further, the data will be used as training and evaluation model of cognitive situation.

항해장비의 성능이 고도화되고 있으나 해기사의 항해기기 운용능력, 즉 해양사고 저감을 위한 항해사의 위험 예견 능력과 회피의무의 중요성은 지속적으로 증대되고 있다. 이 능력과 의무는 항해사의 인지능력으로도 표현할 수 있다. 해기능력이 상이한 각 선교팀이 선박 조종시뮬레이터로 인명구조조선을 실시하여 나타난 선박의 항적을 기반으로 인지상황 발생 초기대응별 사례를 분석하고, 단계별 항적, ROT 값 등 분석 자료를 인지교육모델, 해기사의 상황인식평가 기초자료로 활용하고자 한다.

Keywords