항공용 가스터빈 엔진의 분산제어기술 발전 동향

A Survey of Distributed Engine Control Technology for Aircraft Gas Turbine Engine

  • 정치훈 (국방과학연구소 제4기술연구본부) ;
  • 박익수 (국방과학연구소 제4기술연구본부) ;
  • 김중회 (국방과학연구소 제4기술연구본부) ;
  • 민성기 (국방과학연구소 제4기술연구본부)
  • 발행 : 2017.05.31

초록

가스터빈 엔진 제어기는 과거의 유압기계식 조절기에서 유래하였고 1970년대의 DEEC를 거쳐 현대의 중앙집중식 FADEC에 이르고 있다. 제어성능의 향상, PHM 기술의 접목, 무게 절감의 목표를 달성하기 위해서는 분산엔진제어 시스템으로의 이행이 필요하다. 본 논문에서는 분산제어시스템의 개념 및 기술 발전 동향, 시스템의 성공적인 개발을 위한 정부-기업 간의 노력, 그리고 향후 극복해야 할 과제에 대하여 기술하였다.

Gas turbine engine control was originated from a single hydro-mechanical governor for fuel metering and changed to 1970s' DEEC and then today's centralized FADEC. In order to attain the goal of improvement of control performance, application of PHM technology, and reduction of system weight, it is necessary to make a transition to distributed engine control. This paper describes the concept and roadmap of distributed control, collaborative efforts of government and industry for successful development of the system, and technical challenges for the system.

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