Structural Engineering of 60m Twin-hull typed Car-ferry

60m급 쌍동형 카페리 구조 엔지니어링 고찰

  • Lee, Jung-Ho (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Seo, Kwang-Chul (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Mokop National Maritime University) ;
  • Kang, Byung-Mo (Korea Marine Equipment Research Institute (KOMERI)) ;
  • Kim, In-Chul (Hae Woon Ship Yards) ;
  • Park, Joo-Shin (Central research institutes, Samsung Heavy Industries)
  • 이정호 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 서광철 (목포해양대학교 조선해양공학과) ;
  • 강병모 ((주)한국조선해양기자재연구원) ;
  • 김인철 ((주)해운조선) ;
  • 박주신 (삼성중공업 중앙연구소)
  • Published : 2017.04.27

Abstract

This paper suggests study of basic structure design and structural analysis for the twin car-ferries. The rules and methodology for the analysis of strength of medium and small high speed vessels with a length of more than 50m and a width / ratio of more than 12, such as car-ferries, have not been clarified yet. Therefore, in this paper, the scantling of the members is based on the Korea Classification standards, and the car-ferries standards were additionally applied to verify the structural strength of the design. The results of this study are expected to be useful as basic data related to structural design and structural analysis of high speed twin car-ferries.

본 연구에서는 쌍동형 카페리에 대한 기본 구조 설계 및 구조 해석을 위한 기법을 제시한다. 카페리와 같이 길이 50미터 이상 길이와 폭/비가 12보다 큰 중/소형 고속 선박의 강도 해석에 대한 규정이나 방법론은 아직까지 명확하게 제시되지 않고 있다. 따라서 본 논문에서 부재의 스캔틀링은 한국선급기준을 적용하였고, 설계안에 대한 구조강도 검증을 위해서 카페리 전용선박 기준에 의해 추가적으로 검증하였다. 특히, 카페리 전용선박 기준을 적용하여, Hull girder ultimate strength를 추가적으로 수행하여, 현재 기준에 의한 설계의 모호성을 극복하도록 제안하였다. 본 연구를 통해 도출된 연구 결과는 앞으로 고속 쌍동형 카페리의 구조설계 및 구조해석에 관련된 기본적인 자료로 유용하게 활용될 것으로 예상된다.

Keywords