Evaluation of Web Accessibility for the Education and Training Organization of Local Governments

지방자치단체 교육훈련기관의 웹 접근성 평가

  • Song, Seung-hun (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Eui-jeong (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kang, Shin-cheon (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Chang-suk (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Chung, Jong-in (Dept. of Computer Education, Kongju National University)
  • 송승훈 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 강신천 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김창석 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정종인 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2018.05.31

Abstract

The purpose of this study is to suggest web accessibility improvement direction through web accessibility evaluation of 16 local government education and training institutions. For this purpose, we evaluated the websites of 14 education and training institutions excluding some websites. The evaluation was conducted through automatic evaluation by Open-WAX and manual evaluation by three experts. As a result of the analysis, although the web accessibility compliance rate improved, problems such as alternate text, skip link, and markup error prevention were found. This study suggests the future direction of research and adherence to web accessibility of local governments.

본 연구는 전국 16개 지방자치단체 교육훈련기관의 웹 접근성 평가를 통해 웹 접근성 향상 방향을 제안하기 위한 목적이 있다. 이를 위해 일부 웹사이트를 제외한 14개 교육훈련기관의 웹사이트를 대상으로 평가를 실시하였다. 평가는 Open-WAX를 통한 자동평가와 전문가 3명에 의한 수동평가를 통해 진행하였다. 분석결과 웹 접근성 준수율이 향상되기는 하였으나 아직도 대체 텍스트, 건너뛰기 링크, 마크업 오류 방지 등의 문제점이 발견되었다. 본 연구를 통해 지방자치단체의 웹 접근성 준수와 향후 연구방향에 대하여 제언하고자 한다.

Keywords