Brain-based Instructional Design for Android Programming Lessons

안드로이드 프로그래밍 수업을 위한 뇌기반 교수학습 설계

  • Published : 2018.05.31

Abstract

Studies are under way to understand how the brain learns and how it works most effectively through the development of brain science. The purpose of this study is to apply brain - based learning principles as a way to effectively overcome the characteristics of the programming lesson and the difficulties that arise during the practice. In other words, by applying the brain-based learning principle appropriate to the characteristics of the Android programming class, the teaching and learning is designed so that the learner can effectively learn the programming.

최근 뇌과학의 발달을 통해 뇌가 어떻게 학습하고 어떤 상황에서 가장 효과적으로 활동하는지 파악하여 이를 기반으로 교수 학습을 지원하기 위한 연구들이 진행되고 있다. 본 연구에서는 프로그래밍 수업의 특징과 실습 과정에서 발생되는 어려움들을 고려하여 이를 효과적으로 극복하기 위한 방안으로 뇌기반 학습 원리를 적용하고자 한다. 즉, 안드로이드 프로그래밍 수업의 특성에 적합한 뇌기반 학습 원리를 적용하여 학습자가 효과적으로 프로그래밍 학습을 할 수 있도록 교수학습을 설계한다.

Keywords