The Effect of Online Mentoring on the Self-directed Learning Skills and Emotional Stability of Elementary School Students

온라인 멘토링이 초등학생의 자기주도학습 능력과 정서적 안정감에 미치는 영향

  • Jeong, Youngsik (Dept. of Computer Education. Jeonju Nat'l Univ. of Education) ;
  • Kim, Kyunglee (Dept. of Higher Education Research Center. Kyung Hee University)
  • 정영식 (전주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김경리 (경희대학교 고등교육연구센터)
  • Received : 2021.07.31
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

In order to analyze the educational effect of learning mentoring conducted for 4 weeks by the Korea Educational Broadcasting System(EBS) for elementary school students, the changes in self-directed learning skills and emotional stability were analyzed through pre-test and post-test for 27 students who participated in the EBS learning mentoring. As a result, it was found that students' self-directed learning ability and emotional stability were both improved. In addition, the students showed high satisfaction with the mentor who guided their learning and taught them. Therefore, in order to reduce the learning gap of underprivileged students in the distance learning situation, the EBS learning mentoring project should be continuously promoted, and the mentoring period and the number of students and teachers participating in mentoring should be significantly increased.

한국교육방송공사에서 초등학생을 대상으로 4주간 실시한 학습 멘토링의 교육적 효과를 분석하기 위해, 학습 멘토링에 참여한 27명의 학생을 대상으로 자기주도적 학습능력과 정서적 안정감의 변화를 사전사후 검사를 통해 분석하였다. 그 결과, 학생들의 자기주도적 학습능력과 정서적 안정감이 모두 향상된 것으로 파악되었다. 또한, 학생들은 학습을 지도해준 멘토에 대한 만족도가 높게 나타났다. 따라서 원격 수업 상황에서 소외계층 학생들의 학습 격차를 줄이려면, EBS 학습 멘토링 사업을 지속적으로 추진하고, 멘토링 기간과 멘토링에 참여하는 학생과 교사의 수도 크게 증가시켜야 한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 '2021년 EBS 관리형 서비스(e교사) 성과분석 및 개선방안 연구' 지원비로 연구되었음.