Design of Machine Learning Education Program for Elementary School Students Based on Sound Data

소리 데이터를 활용한 블록 기반의 초등 머신러닝 교육 프로그램 설계

  • Received : 2021.07.20
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

This study designs block-based machine learning education program using sound data that can be easily applied in elementary schools. The education program designed its goals and directions based on the results of a demand analysis conducted on 70 elementary school teachers in advance according to the ADDIE model. Scratch in Machine Learning for Kids was used for block-based programming, and the education program was designed to discover regularity of data values using sound data, learn the principles of artificial intelligence, and improve computational thinking in the programming process. In a later study, the education program needs to verify what changes there are in attitudes and computational thinking about artificial intelligence.

본 연구는 초등학교에서 쉽게 적용할 수 있는 소리 데이터를 활용한 블록 기반의 머신러닝 교육 프로그램을 설계하였다. 교육 프로그램은 ADDIE 모형에 따라 사전에 초등학교 교사 70명을 대상으로 실시한 요구 분석을 결과를 바탕으로 그 목표와 방향을 설계하였다. 머신러닝 포 키즈 중 블록 기반의 프로그래밍을 위해 스크래치를 사용하였고 소리 데이터를 활용하여 데이터값의 규칙성을 발견하고 인공지능의 원리를 학습하고 직접 문제를 해결하는 프로그래밍 과정에서 컴퓨팅 사고력을 향상할 수 있도록 교육 프로그램을 설계하였다. 추후의 연구에서 본 교육 프로그램을 적용하고 인공지능에 대한 태도와 컴퓨팅 사고력에 어떤 변화가 있는지 검증이 필요하다.

Keywords