A Study on Yard Truck Dispatching Model in Container Terminal

컨테이너터미널 야드 트럭 배차 모형에 관한 연구

  • Jae-Young Shin (Department of Logistics Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Hyoung-Jun Park (Department of Logistics Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Su-Bin Lee (Graduate School of National Korea Maritime University)
  • 신재영 (한국해양대학교 물류시스템학과) ;
  • 박형준 (한국해양대학교 ) ;
  • 이수빈 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2022.06.02

Abstract

Currently, global developed countries in shipping and logistics establish smart ports by introducing various digital technologies such as automated terminals and sharing platforms. This means that the importance of efficiency throughout the port by improving resource utilization efficiency and minimizing work idle time is increasing. Therefore, this study proposes a yard truck dispatching method of improving resource utilization efficiency. And we analyze the problems of the existing dispatching rules and develop Y/T dispatching algorithm that comprehensively considers related constraints. In addition, the simulation takes into account the terminal congestion based on the operation data of the Busan New Port, it is conducted using the existing dispatch method and developed Y/T dispatching algorithm. And the operational effects of analysis result are evaluated.

현재 전세계 해운물류 선진국들은 앞다퉈 자동화 터미널, 공유플랫폼 등 다양한 디지털 기술을 도입하며 스마트항만을 구축하고 있다. 이처럼 자원 활용 효율 향상 및 작업 유휴시간 최소화를 통한 항만 전반에 걸친 효율화의 중요성이 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 자원 활용 효율 향상을 위한 방법의 하나로 개선된 Y/T(Yard Truck) 배차 방식을 제안하고자 한다. 이를 위해, 기존 배차 방식의 문제점을 분석하고 이와 관련한 제약사항을 종합적으로 고려한 Y/T 배차 알고리즘을 개발한다. 또한, 부산 신항 컨테이너터미널 운영 데이터를 기반으로 터미널 혼잡 상황에 따른 다양한 시나리오를 가정하고 시나리오에 대해 기존 배차 방식과 Y/T 배차 알고리즘을 적용한 시뮬레이션 실험을 실시한 후 분석결과를 바탕으로 Y/T 배차 알고리즘 활용에 따른 운영적 효과를 평가한다.

Keywords