A Study on the Consumer Satisfaction According to the Quality of Reverse Logistics Service in Overseas Purchase

해외직구에서 리버스 물류와 소비자 만족에 관한 연구

  • Soo-Ho Choi (Maritime Finance Research Division, Korea Maritime Institute)
  • Published : 2022.06.02

Abstract

Korean customers purcahse some products directoly from overseas for saving the money. However, in refunding or exchanging the products from overseas, customers may complain due to different regulations and language barriers. Mutual purchasing relationships is a prerequisite for establishing trust with customers and online retailers need various activities to gain the trust of consumers. This research has a purpose of investigating the relationship between trust and satisfaction according to the quality of reverse logistics service.

국내에서 비싼 값에 팔리거나 살수 없는 제품은 해외에서 직접 구매를 할 수가 있는데 이를 해외직구라고 한다. 하지만 해외에서 구매한 제품을 환불이나 반품할 경우 국내와는 다른 규정과 언어의 장벽으로 인해 소비자들은 불만이 생길 수가 있다. 많은 위험부담이 있는 해외직구에서 상호간의 구매관계는 신뢰가 필수적인 조건이며 온라인 판매업체에서는 소비자들의 신뢰를 얻기 위한 다양한 활동이 필요 된다. 본 연구의 목적은 해외에서 상품을 구매하는 고객이 역 물류 서비스 품질에 따라 소비자들의 신뢰형성과 만족에 어떠한 영향을 주는지 파악하고 국내 구매와의 차이를 분석하는 것이다.

Keywords