A Study of Fabrication and Strengthening of Plate Girder

판항교제작(鈑桁橋製作) 및 보강(補强)에 관한 연구(硏究)

  • 서영갑 (고려대학교 공과대학 토목공학과)
  • Received : 1983.05.13
  • Published : 1983.09.30

Abstract

Increasing of load on the highway bridge necessitate the strengthening of load capacity of bridge by some method. The method of strengthening is the usage of pre-stressing high tensile steel line. Having finished pre-stressing work, line is anchored both end, then it composed a member of bridge structure when loading. This paper includes the method and mechanism of strengthening of I-beam span(same originality of plate girder), could be summerized as following; (a) Simple girder, 2 span and 3 span continuous girder increasing the load capacity by more than 80 % for concentrated load. (b) For uniformly distributed load, when all span loaded, load capacity is increase more than 80% to 100% except 3 span continuous.

강항(鋼桁)의 내하력부족(耐荷力不足)을 강재(鋼材)를 사용(使用)한 개판(蓋鈑) 또는 부재(部材)로서 보강(補强)하였던 것이 종래(從來)의 공법(工法)이며 이것도 대부분(大部分) 단순항(單純桁)에 한정(限定)되었었다. 본(本) 연구(硏究)에서 단순항(單純桁) 뿐만 아니라 2경간(徑間), 3경간연속(徑間連續)도 고인장강(高引張鋼)(P.C 강선(鋼線))으로 per-stress하여 단부정착(端部碇着)한 보강재(補强材)로 내하력(耐荷力)의 증대(增大)를 현저(顯著)하게 보았다. 장차(將次)의 하중증대(荷重增大)를 고려(考慮)하여 강항제작당시(鋼桁製作當時)에 보강장치(補强裝置)를 미리 설치하여 현장가설(現場架設) 때 pre-stressing하여 정착(碇着)시켜 놓면 목적(目的)은 달성(達成)된다. 이렇게 하면 단순항(單純桁), 2경간(徑間), 3경간연속항(徑間連續桁)이 최소(最小) 80%이상(以上) 내하력증가(耐荷力增加)가 되고 전경간(全徑間) 등분분포하중(等分布荷重)이 만재(滿載)될 때는 2경간연속(徑間連續) 단순항(單純桁)에서 약(約) 100%의 내하력증가(耐荷力增加)가 허용(許容)된다.

Keywords

Acknowledgement

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