The effect of the changing of the edged shape of rotary blade by wearing on tilling torque requirement

로우터리 날의 마모(磨耗)에 의(依)한 단면형상변화(斷面形狀變化)가 경운소요(耕耘所要)토오크에 미치는 영향(影響)

  • Kim, Soung Rai (Dept. of Agricultural Machinery Engineering, Coll. of Agriculture, Chungnam National Univ.) ;
  • Kwon, Soon Goo (Dept. of Agricultural Machinery Engineering, Coll. of Agriculture, Chungnam National Univ.)
  • 김성래 (충남대학교 농과대학 농업기계공학과) ;
  • 권순구 (충남대학교 농과대학 농업기계공학과)
  • Published : 1984.12.31

Abstract

The single edged blade was efficient to reduce tilling torque requirement than the double edged blade as previous reported study. This study was carried out to find reducing effects of tilling torque requirement of single edged blade comparing to double edged one in according to wearing by tilling operation. The single and double edged rotary blades were attached on same rotary shaft, and tilling operation was done in hard glass land. The wearing weights of the blade were checked out each 3 hrs tilling operation, at same time, the tilling toruqe requirements were measured with soil bin system in laboratory. The results of the study were summarized as follows: 1. The edged blade shape was not changed during the tilling operation of the rotary blade. The single edged blade was saved 5-10% in the maximum tilling torque and 3-15% in the mean tilling torque than the double edged blade for total durable period. 2. Generally, the tilling torques according to operation were decreased until original shape was maintained, but it was increased after 12 hrs tilling operation, and the tip shape of rotary blade was changed seriously. It is noted that the tip shape of the rotary blade is another factor affecting tilling torque, it should be desirable to study on the rotary blade tip shape to reduce tilling torque requirement after changing its original shape with wearing.

단면(單面)의 로우터리 경운(耕耘)날이 양면(兩面)보다 경운소요(耕耘所要)토오크를 절감(節減)시키는 데 효과적(效果的)이란 결과(結果)에 대(對)하여는 앞서의 연구(硏究)에서 보고(報告)한 바 있으며, 본(本) 연구(硏究)는 경운작업(耕耘作業)에 의(依)한 날의 마모과정중(磨耗過程中) 양(兩), 단면(單面) 형상(形狀)의 경운(耕耘)날이 경운소요(耕耘所要)토오크의 절감효과(節減效果)가 지속(持續)되는가를 구명(究明)하기 위(爲)하여 포장실험(圃場實驗)을 실시(實施)하였다. 양(兩), 단면(單面)의 공시(供試)날은 동일(同一) 로우터리 축(軸)에 부착(附着)시켜 미경운토양(未耕耘土壤)에서 포장작업(圃場作業)을 실시(實施)하여 매(每) 3시간(時間)마다 마모량(磨耗量)을 측정(測定)하였으며, 계량(計量)한 날의 경운소요(耕耘所要)토오크는 실험실(實驗室)에서 Soil bin system 을 이용(利用)하여 측정(測定)하였으며, 분석(分析) 결과(結果)를 요약(要約)하면 다음과 같다. 1. 로우터리 경운작업(耕耘作業)을 실시(實施)하는 동안 날의 단면형상(斷面形狀)의 원형(原形)은 변화(變化)하지 않았으며, 단면(單面)인 날이 양면(兩面)보다 전(全) 내용시간(耐用時間) 동안 최대경운소요(最大耕耘所要)토오크는 5~10%, 평균경운소요(平均耕耘所要)토오크는 3~15% 절감(節減)하는 것으로 분석(分析)되었다. 2. 일반적(一般的)으로, 경운소요(耕耘所要)토오크는 경운(耕耘)날의 형상(形狀)이 유지(維持)되는 12시간(時間)까지는 감소(減少)하였으나, 그 후(後)에는 날의 tip형상(形狀)의 변형(變形)에 의(依)하여 증가(增加)하는 것으로 나타났다. 이것은 날의 tip형상(形狀)이 경운소요(耕耘所要)토오크에 영향(影響)을 미치는 요인(要因)이라고 분석(分析)할 수 있으며, 이에 대(對)한 연구(硏究)는 계속(繼續)되어져야 할 것으로 사료(思料)된다.

Keywords