A Cohort Study of Incidence Rate and Causes of School Accidents in a Boys' Middle School in Taegu

남자중학교 학생의 학교사고 발생률과 사고원인에 관한 코호트 연구

  • Park, Jung-Han (Department of Preventive Medicine and public Health, College of Medicine, Kyungpook National University) ;
  • Park, Mi-Wha (Graduate School of Public Health, Kyungpook National University)
  • 박정한 (경북대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 박미화 (경북대학교 보건대학원)
  • Published : 1987.11.01

Abstract

To determine the incidence rate of school accidents and its associated factors, a cohort observation was carried out in a boys' high school of a total of 2,324 students for an academic year from March 1986 to February 1987. Data for accidents were collected by the author (school nurse) as students came to the school health station for treatment of accidental injury. Data for school activities were obtained from the diary of academic affairs. A total of 603 students made 1,126 visits to the station for accidental injury during the study period that gave an average 1.9 accidents per student. The average number of visits for accidental injury per day was 5.1 and the incidence rate of accidental injury was 2.2 per 1,000 student days. Each class had about 30 accidents on the average in a year. However there were two classes that had exceptionally high incidence rate of accidents; 54 accidents in one class where 10 athletes were assigned and 58 accidents in the other class where the teacher in charge was On vacation for two months. The highest incidence rate of accident was observed in June (3.4 per 1,000 student days) and the lowest rates were in December and February (1.5 and 0.7 per 1,000 student days, respectively) and there were no appreciable difference by day of week. Accidents were caused by mischief or carelessness of students in 62.2% and by the inappropriate tools and facilities of school in 18.6% . The accidents caused by tools and facilities were mainly due to the antiquated chairs and tables. Referral rate to hospital for severe injury was three times higher in cloudy days and five times higher in rainy days than in clear days. There was almost no accident during the examination period but increased after the examination. Based on these findings, following measures are recommended to prevent school accident: disperse the athletes throughout the classes: should the teacher in charge leave the class for a long period, replace with another teacher who is familiar with the class to keep order; replace or repair the inappropriate tools and facilities; and warn the students for the risk of accident or broadcast music or let the students have light physical exercise to relieve the tension in cloudy or rainy day and after examination.

남자 중학생의 학교 사고발생 및 관련요인을 알아보고자 대구시내 일개 남자중학교 학생전원 2,324명을 대상으로 1986년 3월 3일부터 1987년 2월 23일까지 한 학년도에 발생된 교내사고에 대해 전향적 방법으로 조사하였다. 사고에 대한 자료는 양호실을 찾아오는 학생을 연구자가 직접 처치후 면담조사하였고 학교행사에 관한 자료는 학교일지에서 얻었다. 한 학년도의 사고발생 건수는 총 1,126건이며 사고자수는 총 603명으로 사고발생자의 1인당 평균 사고회수는 1.9회였다. 일일 사고발생건수는 5.1건이며, 사고발생률은 1,000학생일당 2.2회였다. 반별 사고빈도는 연간 평균 약 30회 정도이나 체육특기생이 한 반에 많이 배치되었거나 담임교사가 장기간 부재한 학반에서 54건 및 58건으로 사고발생이 더 많았다. 월별 사고발생율은 6월이 1,000학생일당 3.4건으로 가장 높고 12월과 2월에는 각각 1.5 및 0.7건으로 가장 낮으며 요일별로 별 차이가 없었다. 사고 원인의 62.2%가 장난과 부주의였고, 부적합한 교구 및 시설물이 18.6%였다. 부적합한 교구 및 시설물의 49.3%가 노후된 책걸상으로 인한 사고였다. 병.의원 후송률은 맑은 날에 비해 흐린 날이 3배, 비오는 날이 5배나 되었다. 시험기간 중에는 사고가 거의 없다가 시험이 끝난 후에는 증가하는 경향이었다. 이와 같은 사고발생 양상을 볼 때 사고 예방을 위해 반 편성시 체육특기생은 분산시키고, 담임교사의 장기간 부재시는 그 학반과 가장 친숙한 임시담임교사로 대치하여 기강이 흐트러지지 않게 하며, 노후한 교구 및 시설물을 정비 또는 대체하고, 흐린 날이나 비오는 날, 그리고 시험 후에는 사고 발생 가능성이 많으므로 방송, 훈화, 체조 등을 통한 분위기 조절에 힘써야 할 것이다.

Keywords