A Study on Preferences for Ginseng in Korean I. The Housewife's viewpoint

한국인의 인삼기호도 조사연구 제1보. 가정주부 중심

  • Published : 1989.06.01

Abstract

In this survey we have studied the opinions of housewives to understand of the preferences of domestic consumers. This survey was conducted using a Questionnaire with 30 questions answered by 1,009 housewives. The following are the main findings. 1. The favorite beverages of housewives were coffee, yulmu tea, ginseng tea and black tea in decreasing order. Over 80% of the housewives recognized ginseng as an excellent and effective food . 2. The over 90% of the housewives had experience in taking ginseng. Their highest expectation of ginseng was its efficacy as a remedy for the hang-over syndrom. 3. The majority of housewives boiled it in water when take ginseng and indicated that ginseng was expensive in general. 4. They knew well about ginseng drink and tea whereas most of the housewives didn't know about ginseng capsules and tablets. 5. The preference for ginseng products differs greatly by the age of the housewife. Therefore, to make ginseng more favorable as a perfect tonic food, new ginseng products must be developed which appeal to the preference of the consumers.

국내외로 다변화하는 소비기호추세에 영합할 수 있는 제형으로의 제품개발을 위하여 국내의 가정주부를 대상으로 소비기호동향을 조사 $.$ 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 가정주부들이 애용하는 다류는 커피>율무차>인삼차>홍차의 순이었고, 80% 이상이 인삼을 식품으로 인식하고 있었으며, 56% 정도가 인삼의 효과를 인정하였으나 약 43%가 체질에 따라 다르다고 인식하고 있어 체질과의 상관관계 연구가 필요한 것으로 나타났다. 90% 이상이 인삼의 복용경험을 가지고 있었고, 복용 시 기대효과는 주로 약리적인 것으로 과음이 으뜸이었다. 복용방법은 전통적인 복용형태인 탕으로 다려 먹는 방법을 가장 애용하고 있었다. 인삼의 향취미는 88% 이상이 좋은 반응을 보였고, 70% 이상이 유통가격을 복용의 기피요인으로 평가하고 있어 유통구조개선과 아울러 원가절감 개선을 위한 연구가 절실한 것으로 사료된다. 시판 인삼가공제품에 대한 인지율과 구입 및 복용경험은 제형에 따라 큰 차이가 있는 것으로 나타났다. 인삼차와 인삼드링크류는 기호도가 아주 높은 반면 인삼캡슐과 인삼타브렐는 아주 낮았고, 평균 인지갯수는 4개이었다. 연령에 따라 인삼 및 인삼가공제품에 대한 기호도가 상당한 차이를 나타내고 있어 소비대상을 연령별로 면밀히 분석 구분하고 기호에 영합할 수 있는 새로운 제품으로의 제형개발과 기존제품의 품질개선이 이루어져 야 할 것으로 사료된다.

Keywords