Computer-Assisted Map Analysis for Planning Forest Road Network

컴퓨터 지도분석(地圖分析)을 이용(利用)한 임도계획(林道計劃)

  • Lee, Kyu-Sung (Cornell Laboratory for Environmental Applications of Remote Sensing, Cornell University)
  • Received : 1991.08.02
  • Published : 1991.09.30

Abstract

Route projection of forest road involves several constraints ranging from construction cost to environmental impacts. This study is designed to assess the capability of computer-assisted map analysis techniques for deriving several alternatives of forest road planning. Three cartographic models are presented to address the limit of slope, soil erosion, and aesthetic value in designing forest roads over a relatively small size of mountainous forest. Primary spatial analysis techniques used are distance measurements and connectivity analysis. The fundamental approach used was to generate a set of friction maps in which each friction map represents a combined restriction for a forest road projection. Products of the spatial analysis are compared by both qualitative and quantitative methods. The results demonstrate that computer-assisted map analysis has a potential to solve rather complex problems of forest road planning by providing several alternatives effectively.

경영적(經營的) 요소에서부터 환경보호(環境保護) 측면까지 임도(林道) 노선(路線)의 선정(選定)에서는 여러가지 고려되어야 할 사항들이 많다. 이 연구(硏究)에서는 다각적인 상황하(狀況下)에서 임도노선망(林道路線網) 계획과정(計劃過程)을 컴퓨터 지도분석을 통하여 보다 효과적(效果的)으로 접근해보려 한다. 소규모의 임도설정구획(林道設定區劃)을 대상으로 노선계획(路線計劃)에 필요한 세가지 가정(假定) 상황(狀況)을 부여하였다. 첫번째의 임도계획은 단지 경사도(傾斜度)만을 고려하였고, 두번째의 계획은 경사도와 함께 토양침식(土壤浸蝕)을 축소하는 방향으로 시도되었으며, 세번째의 계획은 경사도, 최소한의 토양침식, 그리고 산 림경관보호(山林景觀保護)를 다함께 고려하는 관점에서 접근하였다. 연구지역의 지형도(地形圖), 임소반(林小班) 구획도(區劃圖), 지적도(地籍圖)등을 컴퓨터로 처리하기 위하여 디지탈 자료화(資料化)한 후, 연결분석(連結分析)(connectivity analysis)을 주축으로하는 여러가지 컴퓨터 지도분석 기법(技法)들을 적용하였다. 분석 결과는 삼차원 도면을 이용한 시각적 방법과 계획임도상(上) 지형의 횡단측면(橫斷測面)을 통한 경사도(傾斜度) 및 전장(全長) 등의 비교를 바탕으로 검토되었다. 컴퓨터를 이용한 지도분석기법은 여러가지 복합적인 사항을 동시에 고려해야 하는 임도계획과정을 보다 효과적으로 수행(遂行)할 수 있다는 잠재력(潛在力)을 보여주고 있다.

Keywords