The Proper Mixing Ratio of Fly Ash to Bottom Ash for Use of Highway Embankment and Subgrade Materials

석탄회의 도로성토재 및 노상재로서의 활용을 위한 비회와 저회의 적정혼합비

  • 천병식 (한양대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 고용일 (한양대학교 대학원 토목공학과)
  • Received : 1991.11.02
  • Published : 1992.03.31

Abstract

In this study, the proper mixing ratio of fly ash to bottom ash is evaluated and bearing capacity of this mixed ash is examined for use of highway embankment and subgrade materials in large quantities. Independently of the mixing ratio of fly ash to bottom ash or the method of compaction test, maximum dry density ${\gamma}_{dmax}$ and CBR value of anthracite mixed coal ash is greater than that of bituminous mixed coal ash. The mixed ashes to contain more fly ash than that of which the ratio of fly ash to bottom ash is 8 : 2, are slaked readily when the water contents of compaction are greater than optimum moisture content O.M.C. The proper mixing ratios of fly ash to bottom ash are about 5 : 5 to 6 : 4. Coal ashes mixed with these ratios exhibit proper physical and geotechnical properties for use of highway embankment and subgrade materials, and enable coal ashes to be used in large quantities.

본 연구는 석탄회의 대량적인 활용을 목적으로 도로 성토재 및 노상재로의 이용을 위한 비회와 저회의 적정혼합비를 산정하고 이들의 지지력을 검토한 것이다. 비회와 저회의 혼합비율이나 다짐방법에 관계없이 일반적으로 다짐한 석탄회는 보통 흙 보다 가볍고, 무연탄 석탄회가 유연탄 석탄회 보다 큰 최대건조밀도 ${\gamma}_{dmax}$를 가지며 CBR 값도 큼을 알 수 있었다. 또, 비회 : 저회의 혼합비가 8:2 인 혼합회보다 비회를 많이 함유한 경우에는 다짐할 때 함수비가 최적함수비 O.M.C를 넘어서면 쉽게 비화하였다. 비회 : 저회의 적정혼합비는 5 : 5 또는 6 : 4 정도 까지 이며, 이런 비율로 혼합된 석탄회는 물리적 성질이나 공학적 성질로 보아 큰 무리는 없으며 대량으로 석탄회를 활용할 수 있을 것으로 보인다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국과학재단