A Study on Pressure Drop Through The Porous Metal

소결금속층(燒結金屬層)에서의 압력강화(壓力降下)에 관한 연구(硏究)

  • Ohu, Su-Cheol (In-Ha University Dept. of Mechanical Engineering)
  • Published : 1992.09.30

Abstract

This study has been conducted to provide fundamental knowledge of the characteristics of pressure drop through porous metal by experimental investigation. Pressure drop of air passing through porous metal was measured. The influences of porosity and flow velocity on pressure drop were investigated and in view of friction factor, the experimental data was compared with theorical equation as known to Ergun's equation concerning unconsolid packed bed. The result of this study are as follows. The pressure drop was increased with increasing the flow velocity and at the same flow velocity with decreasing the porosity(decreasing the particle diameter), In Particular, the experimental equation for the pressure drop was derived using the particle diameter, matrix diameter and matrix thickness. The experimental data were correlated well(mean deviation ${\pm}15%$ )with the present empirical dimensionless equation.

공기(空氣)가 통과(通過)하는 소결금속(燒結金屬)에서의 압력손실(壓力損失)에 대한 기초(基礎) 지식(知識)을 얻기 위하여 실험적(實驗的)으로 연구(硏究)를 수행(遂行)하여, 소결금속(燒結金屬)의 공극율(空隙率)과 소결금속(燒結金屬)을 통과(通過)하는 공기(空氣)의 유속(流速)이 압력손실(壓力損失)에 미치는 영향(影響)을 고찰(考察)하고, 또 본(本) 실험(實驗) 결과(結果)를 비소결금속(非燒結金屬)에서의 압력손실(壓力損失)에 대한 대표적(代表的)인 Ergun의 식(式)과 마찰계수(摩擦係數)의 관점(觀點)에서 비교(比較)하였다. 본(本) 연구결과(硏究結果), 소결금속(燒結金屬)에서의 압력손실(壓力損失)은 유속(流速)이 증가(增加)할 수록 증대(增大)하며, 또 동일 유속(流速)에서는 공극율(空隙率)이 감소(減少)(입자직경(粒子直徑)이 감소(減少))할 수록 증대(增大)한다. 특히 본(本) 실험(實驗) 결과(結果)를 소결금속(燒結金屬)의 두께와 직경(直徑) 및 입자직경(粒子直徑)의 무차원수(無次元數)들로 표현되는 무차원(無次元) 실험식(實驗式)으로 유도(誘導)하였으며, 이 실험식(實驗式)은 본(本) 연구결과(硏究結果)와 ${\pm}15%$ 범위에서 일치하고 있다.

Keywords