Sensory Preference of Soy Sauces used for Seasoning Soups and Cooked Mungbean Sprouts

국과 숙주나물에 사용된 간장의 기호도 조사

  • 이영춘 (중앙대학교 식품가공학과) ;
  • 송주호 (선경인더스트리 연구소) ;
  • 이승엽 (선경인더스트리 연구소)
  • Published : 1994.10.01

Abstract

Traditional and commercial soy sauces used for seasoning soups and cooked mungbean sprouts were evaluated for consumer preference. Table salt was included in sensory tests, because the consumer commonly used it for seasoning soups. Triangle tests with 30 trained panelists were used to evaluate differences between two soy sauces, and 9 point hedonic scale tests with 100 consumer panelists to evaluate the consumer preference. Taste of sea mustard, Chinese radish and dried pollack soups seasoned with the traditional soy sauce, commercial soy sauce for soup and table salt was significantly different. The consumer panel indicated that the commercial soy sauce for soup was most preferred and the traditional soy sauce least preferred. Taste of cooked mungbean sprouts seasoned with two sauces, prepared with either traditional or commercial soy sauces, was significantly different from each other, but the consumer panel could not detect the difference in preference.

재래식 간장과 상업적으로 시판되는 양조간장을 미역국, 무우국, 북어국, 숙주나물에 조미료로 사용하여 소비자의 기호도를 조사하였다. 소비자들이 국을 조미하는데 소금을 사용하는 경향이 있음을 감안하여, 기호도 조사에 소금도 포함하였다. 관능검사는 일차적으로 차이식별검사를 실시하여 두 조미료간에 유의성 있는 차이가 인정되면, 소비자의 기호도를 조사하였다. 차이식별검사는 약 30명의 훈련된 패널을 이용하여 삼점법에 의하여 실시하였으며, 소비자 기호도 조사에는 약 100명의 소비자 패널을 이용하여 기호척도법에 의하여 실시하였다. 미역국, 무우국, 북어국에 재래간장, 시판 국간장 및 소금을 조미료로 사용한 경우 조미료간에 현저한 맛의 차이가 있었으며, 소비자 패널은 시판 국간장을 가장 선호하였고, 다음으로 소금을 선호하였다. 재래간장과 시판 진간장을 이용하여 각각의 sauces를 만들어 숙주나물 무침에 사용하여 차이식별검사를 실시한 결과 사용한 sauces간에 현저한 차이가 있었으나, 소비자 검사결과 sauces간에 기호도의 차이는 없었다.

Keywords