순간 온도 측정을 위한 CARS 분광기의 정밀 정확도 분석

Precision and accuracy of CARS spectrometer for instantaneous temperature measurement

  • 박승남 (한국표준과학연구원 양자연구부) ;
  • 박철융 (한국표준과학연구원 양자연구부) ;
  • 한재원 (한국표준과학연구원 양자연구부) ;
  • 길용석 (서울대학교 기계공학과) ;
  • 정석호 (서울대학교 기계공학과)
  • 발행 : 1996.12.01

초록

기체의 순간 온도를 측정할 수 있는 펄스 레이저를 사용한 이동형 CARS 분광기를 제작하였다. 이 분광기의 측정 프로그램은 측정한 스펙트럼으로 부터 온도를 얻기 위하여 8가지의 빠른 온도 계산법과 최소제곱법을 포함하고 있다. 빠른 온도 계산법 중 두 가지는 최소제곱법 보다 계산 시간은 훨씬 덜 걸리면서 온도의 분산이 작은 측정 결과를 준다. CARS 온도의 정밀 정확도는 복사온도계를 기준으로 흑연관 흑체로에서 측정하였다. 1000K부터 2400K의 온도 영역에서 정확도는 .+-.2% 이내이고 정밀도는 가장 정밀한 결과를 주는 빠른 온도 계산법을 적용할 때 1600K에서 .+-.35K이다. 순간 온도 측정의 적용 예를 보이기 위하여 이 분광기를 정해진 조건에 있는 난류 연소의 측정에 적용하였다.

A mobile CARS spectrometer is constructed to measure the instantaneous temperature of gases, of which software include the quick fit methods and a least square fitting method to obtain temperatures from the spectra. Two quick-fit-methods give smaller variance of temperatures than the least square fitting method even though they consume much shorter time to yield temperatures. The precision and accuracy of CARS temperature is measured in the graphite tube blackbody furnace in reference to a radiation pyrometer. The accuracy of the CARS temperature is $\pm$2% from 1000K to 2400K and the precision is $\pm$35K at 1600K with the most accurate quick-fit-method. As a demonstration of the instantaneous measurement, the spectrometer is applied for measurement of the turbulent combustion at a certain condition. eograms(HS) are made using a relatively small number of synthesized 2D images. The influence of aliasing artifacts caused by insufficient or improper sampling is presented, and a new sampling theory is proposed, which is used to making holographic stereograms. Also, the optical system for extension of viewing distance and viewing zone is proposed. Results of this analysis can be applied to design normal holographic stereograms and computer based holographic stereograms.

키워드

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