An Analysis of the High School 'Common Science' Contents and Textbooks

고등학교 ‘공통과학’의 교과내용 및 교과서 분석

  • Lee, Gwang-Ho (Department of Earth Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Choi, Jong-Bum (Department of Physics Education, Chonbuk National University) ;
  • Park, Moon-Kook (Faculty of Biological Sciences, Chonbuk National University) ;
  • Cho, Kyu-Seong (Department of Earth Science Education, Chonbuk National University)
  • 이광호 (전북대학교 지구과학교육과) ;
  • 최종범 (전북대학교 물리교육과) ;
  • 박문국 (전북대학교 생물과학부) ;
  • 조규성 (전북대학교 지구과학교육과)
  • Published : 1997.12.30

Abstract

The contents of high school 'Common science' textbooks was analyzed qualitatively and quantitatively. Seven common science textbooks were selected and its contents, structure, inquiry, activities, appendix and its characteristics were investigated, and analyzed using the Goal Clusters of Project Synthesis and Romey's indices of text evaluation were calculated. The contents of each unit are not much different among textbooks because they are written according to the curriculum ordinance and textbook guidelines of the Ministry of Education. The textbooks was consist of $471{\sim}519$ pages. It was distribute similarly among the chapter of 'materials', 'forces', lives' and 'earth'. The chapter of 'energy' and 'environment' was treat significantly. The contents and structure of common science is a mere physical consolidation. I make an alternative plan that a topic form. Inquiry activities used in the textbooks are 11 type, however most of that is interpretation of data, experiment, survey and discussion. Ninety six percents of the experiment, belong to the 1st level, four percents of that belong to the 2nd level of the Schwab's inquiry level and there are no activities of the 3rd level. Little attention is given to Goal Cluster I, II, IV in the common science textbooks currently employed. Its content should be broadened to include all Goal Clusters of Project Synthesis. Homey's indices representing the degrees of student involvement. are $0.57{\sim}1.14$ for sentence analysis, $0.60{\sim}1.67$ for figure and diagram analysis, $0.67{\sim}1.50$ for analysis of questions at chapter ends, respectively, student activity per page investigated being $0.6{\sim}0.9$. But chapter summaries cease to repeats the conclusions of the chapter also it be rather formally and inattentively written.

제6차 교육과정 개편에 따라 1996학년도부터 고등학교에서 가르치고 있는 '공통과학'과목의 교과 내용과 7종의 교과서를 대상으로 교과서 구성 체계 및 단원별 내용의 양적 분포, 교과 내용의 구성, 탐구 활동의 내용, Schwab의 탐구 활동 수준 분류, 부록의 구성, Slayer & Bay의 목적군을 이용한 분석, Romey의 정량적 분석 등을 실시했다. 교과서의 구성 체계는 모든 교과서가 교육부가 제시한 원칙에 크게 벗어나지 않았다. 교과서의 총 면 수는 7종의 교과서가 $471{\sim}519$면으로 구성되었고 '물질', '힘', '생명', '지구' 단원간의 배분을 적절히 유지하였으며 특히 통합 단원의 의미가 있는 '에너지'와 '환경'단원을 비중 있게 다루고 있다. '공통과학'은 통합 과학의 의미를 살리려는 의도는 엿보이나 아직도 교과 내용이 화학적 통합을 완전히 이루지 못하고 있다. 우리가 일상 생활에서 부딪히는 문제들을 주제로 그 원인과 과정을 밝히는 방법으로 구성하는 것도 하나의 대안일 것이다. 교과서에서 사용하고 있는 탐구 활동의 종류는 11가지 인데 대부분 '자료해석', '실험', '조사', '토의' 등이 많이 사용되었다. 탐구활동 중 실험은 96.1%가 Schwab의 탐구 요구 수준의 제1수준에, 3.9%가 제2수준에 해당하였고, 제3수준에 해당하는 실험은 없었다. 교과서의 부록은 총 26종이 제시되어 있는데 모든 교과서가 '교과서 내용 풀이'를 포함하고 있고 기타 특정 분야에 편중되는 등 다양한 자료를 담지 못하고 있다. Slayer & Bay가 제시한 종합 연구의 목적군을 이용해 분석한 결과 교과서의 내용이 대부분 학문적 준비에 치우쳐있다. 그러나 '환경' 단원의 경우는 사회적 필요에 따른 내용을 상당히 포함하고 있다. Romey의 정량적 분석 결과는 문장, 그림 및 도표, 장 끝의 질문, 학생의 학습 활동 수 등이 $0.4{\sim}1.5$ 사이의 값으로 학생 참여를 적절히 유도하는 발견 지향적 인 것으로 조사되었다. 그러나 장의 요약은 본문 내용을 반복하는 내용으로 구성되었다. 이와 같이 공통과학 과목은 새로운 현대 사회에 부응하는 교과 목표와 체계를 지향하고 있지만 아직도 통합과학으로서의 내용과 체계를 완전히 갖추고 있지 못할 뿐만 아니라 현재 사용되고 있는 7종의 교과서가 교육 목표를 충분히 반영하지 못하고 있다. 따라서 교사의 역할이 더욱더 중요하게 되었다.

Keywords

References

  1. 고등학교 공통과학 강만식;정창희;이원식;홍승수;이창진;장병기;윤용
  2. 고등학교 공통과학 강영희;조완규;권숙일;나일성;소현수;조희구;이민호;윤길수;하효명;서평웅;김종권;이영만;목창수;이강석
  3. 고등학교 과학과 교육과정 해설 교육부
  4. 고등학교 공통과학 권재술;김범기;최병순;현종오;이길재;최진복;정진우;홍성일
  5. 고등 학교 공통 과학 김수용;강대호;김봉곤;박기민;박대순;이기준;이상욱;이석형;이필형;임광택;노일환
  6. 과학교육논총 v.15 화학교육을 위한 seraphim project에 관한 연구 김자홍;양정애
  7. 한국지구과학회지 v.11 no.3 고교 지구과학 교육내용의 분석적 연구 김종희;김상달
  8. 한국지구과학회지 v.15 no.1 종합연구(Project Synthesis)의 목적군(Goal Cluster)을 이용한 한국과 미국의 지구과학 교과서 내용분석 및 비교연구 김찬종;김기식;김규한
  9. 교육논총 v.4 고등학교 지구과학 실험 실습 내용의 선정 및 개선연구 남기상;이광호;이영범;김광호
  10. 과학교육논총 v.15 오개념 분석을 통한 효율적인 물리과 학습지도방안 문종철;이기종
  11. 과학교육논총 v.9 과학교육의 정의적 영역의 평가 틀 박승재
  12. 한국지구과학회지 v.10 no.1 2000년대의 고등학교 지구과학 교육과정 개선을 위한 신·구 지구과학 교육과정의 비교 분석 송희석
  13. 과학교육 no.353 고등학교 지구과학 실험 관찰 단원의 정량적 및 정성적 분석과 그 운영 실태에 관한 연구 송희석
  14. 한국지구과학회지 v.12 no.4 고등학교 지구과학 교과서의 실험활동의 문제점과 개선 방향 안희수;이현철
  15. 한국지구과학회지 v.11 no.2 Klopfer의 과학교육목표 분류체계에 의한 학력고사 문항과 지구과학 교과의 목표 분석과 비교 원혜영;최승언;정희옥
  16. 과학교육논총 v.7 [패턴지구과학]교과서의 분석 이영범
  17. 과학교육논총 v.4 삐아제의 인지발달을 토대로 한 과학교육의 고찰 이화국;이준선
  18. 과학교육논총 v.13 영국 중등학교의 과학교육과 APU과학 평가의 고찰 이화국;허진휴;김창렬
  19. 고등학교 공통과학 장남기;박용안;조희영;서정쌍;이수종;권경오;김무성;이찬영;김남일;이진승;선우종철;이면우;서인호
  20. 한국지구과학회지 v.13 no.1 교과교육학의 한 영역으로서 지구과학교육학의 이론과 실제 정진우
  21. 고등학교 공통과학 정해문;김영민;김재영;김찬종;김창호;방태철;안태근;윤경일;이광만;이범홍;이양락;정흥대
  22. 교육 논총 v.12 고등학교 과학 Ⅰ하 교과서의 정량적 분석⑴ 조규성;남기상
  23. 과학교육총론 v.16 탐구력 신장을 위한 과제실험의 개발 진창엽;이기종
  24. 고등학교 공통과학 한종하;이문원;최돈형;최우섭;이상훈;최승언;허명;김경호;노석구
  25. 과학교육논총 v.9 탐구적 과학학습을 위한 평가 틀 허명
  26. 과학교육논총 v.5 인문계 고등학교 화학교재의 정량적 분석에 관한 연구 황호점;김자홍
  27. Taxanomy of educational objectives Bloom, B. S.
  28. Chemistry-An Experimental Science CHEM Study Group
  29. Science Instruction in the Middle and Secondary Schools Collette A. T.;Chiappetta E. L.
  30. Chemistry-An In restigative Approach Cotton, Lynch
  31. Investigating the Earth ESCP
  32. Handbook on Formative and Summative Evaluation of student Learning Klopfer
  33. A Summary of Research in Science Education, Science Education Mallinson, G. G.
  34. Inquiry Techniques for Teaching science Romey W. S.
  35. Brandwein, Elements in a Strategy for teaching science in the elementary school The teaching of Science as imqudiry Schwab, J. J.
  36. Journal of Research in Science Teaching v.24 Analysis of the project orientation and inquiry emphasis of elementary science textbook Staver, J. R.;Bay, M.
  37. Technical Report No. 10 Iowa City, The University of Iowa(requoted from 31) The Rale of the Laboratory in Science Teaching Tamir P.
  38. Learning Science White R. T.