중등학교 과학교사의 양성과 임용제도의 문제점과 개선 방안

A Study on Problems and Improvement Plan in Training and Employment of Science Teachers in Secondary School.

  • 조주환 (조선대학교 지구과학교육과) ;
  • 김상달 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Cho, Ju-Whan (Department of Earth Science Ed., Chosun University) ;
  • Kim, Sang-Dal (Department of Earth Science Ed., Pusan National University)
  • 발행 : 1997.12.30

초록

과학교사 교육의 목표는 우리 사회가 필요로 하는 가장 이상적이고 훌륭한 과학교사를 양성하는데 두고 있으며, 양성 교육과정은 전문적 이론과 실제를 통한 수준 높은 학술적 체험과 활동 과정을 거쳐 '유능한 과학교사'와 동시에 '존경받는 스승'을 양성하는 과정이어야 한다. 따라서 중등학교 과학교사의 양성 체제와 임용 제도의 문제점 및 그 개선 방안은 첫째, 임용시험 제도 폐지와 수습 교사 제도를 도입하거나, 공 사립학교가 공히 공개 임용시험제도를 도입해야 한다. 둘째, 과학교사 양성 교육과정의 개편으로 과학내용학, 과학교육학의 협동적 연구를 강화하고 현장의 요구와 교육과정의 연계를 구현하며 셋째, 교사 양성 기관의 행 재정적 지원 체제를 확립하여 우수 과학교사 양성이 가능하도록 해야 한다.

The purpose of training science teachers is to bring up the ideality and the most excellent science teachers whom our society needs. So, teacher training college curriculums of science education should be the ones that will train competent and respectable science teachers who have the technical and practical theory and knowledge through the process of high level academic experiences and activities. Accordingly, the training system and improvement plan for the problems in employment of science teachers in secondary schools should be as follows: 1. The employment examination for teachers should be abolished instead, the system of an apprentice teacher should be brought in, or private schools as well as public schools should bring in employment examination system. 2. With the modification of science teacher training curriculums, the cooperative studies of science major subjects and science education subjects should be strengthened and the connection between real needs of secondary schools and curriculums of secondary school science teacher training should be embodied. 3. Bringing up excellent science teachers should be facilitated through the establishment of administrative and financial aiding system about teacher training college.

키워드

참고문헌

  1. 1998학년도 사범계학과 정원조정계획 교육부
  2. 교육통계편람 교육행정자료 국립교육평가원
  3. 교육부 학술연구 보고서 교원양성 체계화 연구 김신복;서정화;정태범;최의선
  4. 새교육 v.통권 no.459 성직관 노동직관.전문직관에 대한 교원문제 김종철
  5. 새교육 교사양성정책의 현실과 전망 노종희
  6. 교육부 정책과제 중등 교원양성 교육과정 연구 보고서 박승제(외 44)
  7. 중등 교원양성 교육과정 연구보고서 중등과학 교사양성 교육과정 김상달(외 3)
  8. 한국사교육 v.14 no.1 중등교사 양성대학 평가 박종열
  9. 한국교과교육학회 학술발표회 교육개혁과 교과교육 이돈희
  10. 한국지구과학회지 v.13 no.1 교과 교육학의 한 영역으로서 지구과학교육학의 이론과 실제 정진우
  11. 미국교육의 동향과 한국교육의 방향 정태범
  12. 한국교사교육 v.1 no.1-7 한국교사교육연구협의회
  13. 제14차 학술발표회 교육의 질적 보장을 위한 교원정책 한국교육학회 교육행정연구회