The Opening Efficiency of Anchovy Boat Seine

권현망어구의 전개성능

  • Published : 1997.06.01

Abstract

An opening efficiency experiment of anchovy boat seine has been carried out using a half size of the ordinary seine to reduce the size of the seine net and to improve the fishing efficiency from field operation. The intervals of towing boats were set at 100, 200 and 300m, and the towing speed, at 0.6, 0.9, and 1.2k't by possible combinations of them. The vertical openings of wing net, inside wing net, bagnet and flapper as well as the spreads of the seine net and the towing tension of the warp were measured, to find out efficient fishing gear and method of the anchovy boat seine. The results obtained are as follows : 1. The vertical opening of the inside wing net ranged from 8.7m to 12.0m at the normal current and from 7.0m to 10.0m at the counter current, and that of the wing net, from 8.4m to 19.8m at the normal current and from 4.9m to 16.3m at the counter current. The vertical opening of the wing net and inside wing net decreased as the towing speed and intervals of the boats increase, from 66% to 16% and from 32% to 18% of the normal opening, respectively. 2. The vertical opening of the fore of bag net ranged from 7.9m to 12.8m at the normal current and from 7.4m to 9.7m at the counter current, and that of the flapper, from 3.4m to 5.1m at the normal current and from 4.4m to 5.1m at the counter current, and that of the flapper, from 3.4m to 5.1m at the normal current and from 4.4m to 5.1m at the counter current. The vertical opening of the bag net was from 98% to 57% of the normal opening and the flapper showed a circular shape and it rose up to the upper layer with a slower towing speed. 3. The vertical opening of the end of the bag net ranged from 7.1m to 9.3m at the normal current and from 7.4m to 8.8m at the counter current. The end of the bag net rose up to the upper layer, This phenomenon was more apparent as the towing speed and the interval of the boats increase. 4. The towing tension of the experimental nets increased from 648kg to 2,716kg at the normal current and from 1,050kg to 6,010kg at the counter current with increasing towing speed. 5. The net depth of the anchovy seine was stable with the higher towing speed and the wider interval of the boats, but it was unstable by rising up to the upper layer with the lower towing speed and the narrower interval of towing boats.

본 연구에서는 권현망의 축소, 개량을 전제로 현행 어구를 2/1로 축소하여 해상실험을 행하였다. 실험에서는 양선간격을 100m, 200m, 300m의 3단계로, 예망속도를 0.6k't. 0.9k't, 1.2k't의 3단계로, 변화시켜가며 오비기, 수비, 자루그물, 깔대기 등의 망고를 계측하여 어구의 전개성능을 파악하였으며, 끌줄의 예망장력도 계측하여 어구어법의 개선방향을 제시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 예망중 권현망의 날개에서의 망고는 수비에서 순조시 12.0~8.7m, 역조시 10.0~7.0m로 오비기에서 순조시 19.8~8.4m, 역조시 16.3~4.9m로 나타났다. 이들 망고는 예망속도와 양선간격의 증가에 따라 점차 낮아지며, 오비기와 수비에서 각각 정상적인 전개의 16%~66%, 18%~32% 정도를 나타내었다. 2. 자루에서의 망고는 입구에서 순조시 12.8~7.9m, 역조시 9.7~7.4m로, 깔대기에서 순조시 5.1~3.4m, 역조시 5.1~4.4m로 나타났으며, 입구에서의 망고는 정상적인 전개의 57%~98% 정도로 전개되었다. 이때 깔대기 망형상은 원형에 가까우나 예망속도가 저속일 때에 위쪽으로 떠오르는 경향을 보였다. 3. 자루의 형상은 자루뒤끝의 망고가 순조시 9.3~7.1m, 역조시 8.8~7.4m로 나타났으며, 전체적으로 자루뒤끝이 크게 끌어 올려지는 현상이 나타났으나, 이 현상은 예망속도가 느릴수록 양선간격이 좁을수록 더 두드러졌다. 4. 예망장력은 순조시 648~2,716kg, 역조시 1,050~6,010kg으로 나타났으며, 예망속도가 예망장력에 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 5. 어구의 예망수층은 예망속도 및 양선간격이 증가할수록 안정되며, 예망속도가 느리고 양선간격이 좁을수록 불안정하여 자루뒤끝이 들리는 현상을 나타내었다.

Keywords

References

  1. 統水 論文集 no.28 權現網漁業의 漁況과 資源의 適正利用에 關하여 張忠植;李明奎
  2. 慶尙大學校 水産大學 海洋産業硏究所報 v.1 權現網漁業의 現況과 改善方向에 關하여 張忠植
  3. 水産硏究 no.4 機船權現網漁業의 對象資源의 動向 金容文
  4. 정문사문화 v.95 no.5 機船權現網漁業, 現代海洋 現代海洋社
  5. 水振硏究 報告 v.49 機船權現網 揚網 省力化 硏究 金在午;李炳文;吳熙國
  6. 1970년도 機船權現網水協 硏究結果報告 機船權現網漁業의 硏究-I, 漁具의 流體抵抗과 網形形成 李秉錡;梁龍林;徐永台;孫富一
  7. 漁業技術硏究 v.14 no.2 機船權現網의 硏究-II, 파치網의 流體抵 抗과 그물꼴에 관하여 李秉錡;徐永台;韓熙銹
  8. 漁業技術 v.15 no.2 機船權現網의 硏究-III, 79型 改 良式 漁具의 實地試驗 李秉錡;徐永台;廉末九;韓熙銹
  9. 1979년도 機船權現網水協硏究結果報告書 機船權現網漁具의 改良 및 省力化에 試驗 李秉錡;徐永台;韓熙銹
  10. 漁業技術 v.15 no.2 機船權現網의 硏究-IV, 자루 그물揚網過程의 省力化 試驗 李秉錡;韓熙銹;尹且安;金光弘
  11. 漁業技術 v.16 no.1 機船權現網의 硏究-IV, 뜸줄 발줄 材料로서 開發된 로우프의 物理的 特性 李秉錡;孫泰俊;盧甲喆
  12. 漁業技術 v.16 no.1 機船權現網의 硏究-V, 날개그물용 材料로서 開發된 그물실의 物理的 特性 李秉錡;徐永台;李周睦
  13. 水辰硏究報告 v.27 機船權現網의 漁具漁法 改良 硏究 韓熙銹;秋海大;李炳文;全成鐸;金明男;尹且安
  14. 水産硏究 no.4 權現網漁業의 現況과 漁具 漁法의 展望 張忠植
  15. 沿近海漁業論 李秉錡;朴丞源;金鎭乾