Perceptions of Home Economics Teachers and Teacher Educators Regarding Home Economics Student Teaching Practice

가정과 교육실습에 대한 가정과 교사와 교수의 인식

  • Kim, Jin (Graduate School of Education, Ewha Womans University) ;
  • Chae, Jung-Hyun (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education)
  • 김진 (이화여자대학교 교육대학원) ;
  • 채정현 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 1997.12.01

Abstract

The purpose of this study were to investigate and no investigate and to compare perceptions of home economics teachers and educators regarding home economics student teaching pratice, thereby to provide fundamental information for improving home economics student teaching pratice. The specific objectives of this study were at follows. 1. To determine and compare the perceptions of home economics teachers and teacher educators regarding the importance and achievement of (1) the objectives of student teaching, (2) the experiences of student teaching, (3) procedures for selecting cooperating teachers, (4) roles and responsibilities of cooperating teachers, and (5) roles and responsibilities of university supervisors. 2. To identify problems and revisions about home economics student teaching pratice suggested by home economics teachers and teacher educators. The subjects in this study included 90 home economics teachers in 500 girls’middle schools and 13 teacher educators in 21 universities with home economics education department in Korea. For this study, the Habedi’s instruments were used through testing validity and reliability. The data of this study were analyzed by using mean, standard deviation, t-test, and content analysis. The results of this study were as follow;1. The areas with the difference of perceptions of the importance between the two groups were objectives of student teaching, experiences of student teaching, procedures for selecting cooperating teachers, and roles and responsibilities of cooperating teachers. 2. Regarding problems about home economics students teaching practice, home economics teachers indicated difficulty in performing adequate student teaching because of reduction in class hours, and lack of student teachers’positive attitude in performing student teaching, while teacher educators indicated having reluctancy of cooperating school to admit student teachers, and difference in experiences of student teachers because of disparity among cooperating schools. As solutions about the problems of home economics student teaching practice, home economics teachers suggested that student teaching course should be limited to the students qualified for teaching and that class observation and teaching practice in real class should be emphasized, while teacher educators suggested that student teaching should be performed adequately by providing institutions to control student teaching practice teacher should be made efficient by examining the scales of cooperating schools.

Keywords

References

  1. 교육실습과정 권낙원;정태범
  2. 교육실습의 이론과 실제 김경배
  3. 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문 교육실습생 현장지도에 관한 연구 김동희
  4. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문 중등학교 교육실습이 교육현장에 미치는 효율성 연구 김용진
  5. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문 한국 중등학교 교육실습 실태에 관한 연구 : 교육실습 지도교사의 의견을 중심으로 김정태
  6. 교육실습의 이론과 실제 남정걸
  7. 충남대학교 교육대학원 석사학위 논문 교육실습 협력학교 지도교사의 직무와 역할 개선방안에 관한 연구 류의규
  8. 한국가정과교육학회지 v.7 no.2 신 교육체제 수립에 따른 가정과 교사 양성제도의 개선 방향 박명희
  9. 교육학연구총서 v.2 교과교재 연구 및 지도법 : 교육실습의 이론과 실제 박완희
  10. 경남대학교 교육대학원 석사학위 논문 중등학교 교사교육에 있어서의 교육실습에 관한 연구 백계현
  11. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 교생실습 지도교사의 자질과 지도방법에 관한 연구 송은섭
  12. 대한가정학회지 v.24 no.2 가정교육 연구의 접근 방향 신상옥
  13. 교육실습의 이론과 실제 신용일(편)
  14. 단국대학교 교육대학원 석사학위 논문 교육실습 제도의 개선을 위한 일 연구 엄주용
  15. 교육실습지침 및 일지 이연빈;박아청(공편)
  16. 성균관대학교 교육대학원 석사학위 논문 중등교원 양성교육에 관한 연구 이종건
  17. 교육실습 정재철
  18. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문 교육실습 중 지도교사가 교생의 교사 태도변화에 미치는 영향 정찬주
  19. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 중등 가정과 교원양성교육과정 연구 조용진
  20. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문 교생들이 인식한 유치원 교육실습 지도교사의 역할 수행 조인경
  21. 대한가정학회지 v.34 no.4 미국 오하이오주의 실천적 문제 중심 모형을 적용한 '일과 가족생활 교육과정'에 대한 가정과 교사의 관심도 채정현
  22. 교육실습편람 한국교사교육협의회(편)
  23. 한국학교연감 한국학교연감편찬위원회
  24. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문 교육실습이 교생의 교육신념에 미치는 영향 한지혜
  25. Unpublished Doctoral Dissertation. The Ohio State Univ. Peception of Home economics teachers and teacher eduactors regarding the Home economics student teaching program at the University of Swaziland Mariyn kgomoco Habedi