A Real-Time Scheduling Mechanism in Multiprocessor System for Supporting Multimedia

멀티미디어 지원을 위한 다중 프로세서 시스템에서 실시간 스케줄링 기법

  • 임순영 (군산대학교 정보통신공학과) ;
  • 이재완 (군산대학교 정보통신공학과) ;
  • 전칠환 (군산대학교 전기공학과)
  • Published : 1997.12.01

Abstract

This paper presents a mechanism which supplies tasks with fast turn-around time on real-time multimedia environments. Tasks are classified into periodic and aperiodic tasks according to their executing period, and the types of them are classified into three groups : critical tasks, essential tasks and common tasks by the degree of its urgency. In the case of periodic tasks, we defer the execution of it within the extent to keep the deadline as long as possible and serve the aperiodic tasks, and provide aperiodic tasks with fast turn-around time. Changing the priority of each task is allowed within the same type and it is scheduled by using the dynamic priority. The emergency tasks are executed within deadline in any circumstances, and the least laxity one is served first when many real-time tasks are waiting for execution. The result of simulation shows that the proposed mechanism is better than the EDZL, known as suboptimal in multiprocessor systems, in the point of rum-around time.

본 논문에서는 멀티미디어 환경등의 실시간 시스템에서 타스크에게 빠른 응답시간을 제공하는 실시간 스케쥴링 기법을 제시하고자 한다. 타스크를 주기적 타스크와 비주기적 타스크로 구분하고 타스크의 형태를 긴급 타스크, 필수 타스크, 일반 타스크로 구분하여 다양한 타스크의 처리를 원하는 멀티미디어 환경에서도 적용할 수 있도록 하며, 주기적 타스크의 경우 마감시간을 지키는 범위 내에서 최대한 수행을 연기하여 비 주기적 타스크에 빠른 응답시간을 제공한다. 각 타스크는 우선 순위를 가지며 우선 순위의 변경은 동종 타스크 에서만 허용하고 동적 우선순위 방법을 이용하여 스케줄링한다. 긴급타스크의 경우 어떠한 경우에도 수행할 수 있도록 하며 준비된 실시간 타스크 가 여러 개인 경우 laxity값이 작은 타스크를 먼저 수행 할 수 있도록 한다. 본 눈문에서는 비주기적 타스크가 있을 때와 없을 때를 구분하여 비주기적 타스크가 있을 때에는 주기적 타스크를 뒤로 미루고 비주기적 타스크를 앞에서 먼저 처리하며 비주기적 타스크가 없을 때에는 주기적 타스크를 앞에서 처리하는 스케줄링 기법을 사용한다. 시뮬레이션 결과 다중 프로세서 시스템에서 지금까지 suboptimal 하다고 알려진 EDZL 보다 응답시간 관점에서 제안한 기법이 우수하였고 부하가 증가하여도 성능이 우수하였다.

Keywords