A Study on the Drag Reduction for Performance the Improvement of Low Temperature Utilization Systems

저온 활용 시스템의 효율 제고를 위한 마찰 저항 감소 연구

  • Chun, Won-Gee (Department of Nuclear and Energy Engineering, Cheju National University) ;
  • Kim, Chul-Am (Department of Polymer Science & Technology, Inha University) ;
  • Sung, Jun-Hee (Department of Polymer Science & Technology, Inha University) ;
  • Choi, Hyoung-Jin (Department of Polymer Science & Technology, Inha University) ;
  • Kim, Chong-Bo (Department of Mechanical Engineering, Inha University) ;
  • Kim, Hyung-Taek (Department of Energy, Ajou University)
  • Published : 1997.12.30

Abstract

Drag reduction produced by the dilute solution of polymer under turbulent flow in a rotating disk apparatus(RDA) was investigated in this study for the purpose of potential application to the Ocean Thermal Energy Conversion(OTEC) system. Four different molecular weights of poly(ethylene oxide)(PEO) were used as drag reducing additives, and synthetic seawater was adopted as a solvent. Experiments were undertaken to observe the dependence of drag reduction on various factors such as polymer molecular weight, polymer concentration and the rotating speed of the disk. The concentration dependence on the drag reduction of this polymer system was shown to obey an empirical drag reduction equation of the Virk's universal correlation.

본 연구에서는 회전원판 장치를 사용하여 난류 유동장에서의 고분자에 의해 유도되는 마찰저항 감소효과에 대하여 조사하였다. 해양온도차 발전에서 해수를 이동시키는 유동장은 난류상태로 이러한 난류계에 대하여 마찰저항 감소는 충분한 적용가치가 있다. 네가지의 분자량이 다른 PEO를 마찰저항 첨가제로, 실험실에서 제조한 인공해수를 용매로 사용하여 고분자의 분자량, 고분자의 농도와 원판의 회전속도와 괌이 마찰저항 감소효과에 영향을 줄 수 있는 여러 인자들에 대해서 살펴보았다. 마찰저항 감소의 농도의존성은 Virk의 Universal correlation를 따르는 것을 확인하였다. 해수에서도 PEO와 용매간의 Universal 곡선이 증류수를 용매로 하였을 때와 동일함을 확인하였다.

Keywords