The Dynamic Effect of Highspeed Trains on Railway Bridges

고속철도 차량의 주행이 교량에 미치는 충격효과

  • 유철수 (고려대학교 토목환경학과) ;
  • 강영종 (고려대학교 토목환경학과) ;
  • 김종헌 (고려대학교 토목환경학과 대학원) ;
  • 권재현 (방재과학기술연구센터)
  • Received : 1997.09.18
  • Published : 1998.06.30

Abstract

The highspeed railway bridge which support continuous and high moving mass evalute the dynamic state and make the displacement of the bridge makes more or less, but up to this time the bridges are designed by the static design concept. for example when we design bridge we use impact factor, which only times the static load makes dynamic load. But becouse it simples. it can't express all of the effects. And so, in this report we study the modeling method of the moving mass and the dynamic factor.

고속철도는 고속으로 이동하는 일련의 이동질량효과를 일으켜 교량에 동적인 처짐을 일으킨다. 이러한 이동질량의 동적효과는 동일한 크기의 정적하중이 작용했을때에 비해 교량내부에 큰 응력을 발생시키고, 이때 발생하는 상반응력은 피로의 문제를 야기시켜 교량의 수명을 단축시킬수 있으며 과도한 응력은 교량의 안전에도 영향를 줄 수 있다. 그러나 지금까지 교량의 설계는 정적인 개념으로 되어왔는데, 예를 들면 동적인 영향을 고려하는데 단순히 정적하중에다 충격계수를 곱해준다. 그러나 충격계수의 고려는 단순하므로 동적인 거동에 영향을 미치는 모든 요소를 다 고려할 수는 없다. 따라서 이 연구에서는 고속철도의 이동질량 모형을 연구하여 이를 컴퓨터 모의 기법을 통해 해석하여 교량에 미치는 복잡한 동적 거 동특성을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국학술진흥재단

References

  1. 고속전철 표준 시방서 고속전철 사업기획단
  2. 고속철도 핸드북 한국고속철도 건설공단
  3. 차량통과 및 制動으로 인한 도로교의 동적거동해석 김규춘
  4. Structural Dynamics Craig, Roy R. Jr.
  5. Dynamics Of Railway Bridges Fryba, Ladislav
  6. Dynamics Of Railway Vehicle Systems Garg, V.K.;Dukkipati, R.V.
  7. J. Engrg. Mechanics Div., Proc. Of ASCE v.106 no.Em4 Vehicle Braking on Highway Bridges Gupta, R.K.;Traill-Nash, R.W.
  8. Earthquake Engrg. And Struct. Dynamics v.8 Bridge Dynamic Loading due to Road Surface Irregularities and Braking of Vehicle Gupta, R.K.;Traill-Nash, R.W.
  9. Effects of Vehicle Braking on the Dynamic Loading of bridges. UNCIV Report No.R-191 Mulcahy, N.L.;Pulmano, V.A.;Traill-Nash, R.W.