A Study on Changing Trends of Bibliographic Instruction of University Library

대학도서관 이용교육의 발전경향 연구 - 미국 대학도서관을 중심으로 -

  • 김병주 (상명대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1998.11.01

Abstract

The purpose of this study was to review today's development trends of library bibliographic instruction through historical assessment of U.S. university library bibliographic instruction development pattern. And the results of this study may be used in implementing the university library bibliographic instruction program in Korea. The major conclusions of this study are summarized as follows: . The bibliographic instruction had been affected by changing trend of higher education. . Early leaders had been understanding of higher education and were active in the library organization. . Related books and articles were much published continuously. . Library professional organizations supported and assisted these effort. . Received financial aid from the government and non-profit organization. . Effective educational techniques were developed. . Implemented computer-aided education together with audio-visual technique.

오늘날 대학도서관 이용교육은 체계적이고 적극적인 방법으로 실시되어야 하고 강화되어야 한다. 우리나라의 대학도서관 이용교육은 참고봉사의 일환으로 다양한 형태로 이루어진지도 어느덧 4반세기가 지나고 있으나 초보적인 상태를 면치 못하고 있다. 한편 미국에서는 대학도서관 이용교육이 시작된것은 1800년대로 거슬러 올라가 성숙기에 머무르고 있다. 미국의 대학도서관이 오늘날의 성숙된 이용교육 현장에 이르기까지의 발자취를 역사적으로 고찰하여 그 발전경향을 파악하였다. 미국 대학도서관 이용교육 발전과정을 다섯기로 구분한다. 제1기 태동기(1800년~1900년), 제2기 개발기(1901년~1940년), 제3기 침체기(1941년~1968년). 제4기 부흥기(1969년~1980년). 제5기 미래지향기(1981년~현재)로 구분하였다. 발전과정을 고찰하여 파악된 결과들은 우리나라 대학도서관 이용교육 프로그램을 개선하는데 기초자료로 활용될 것이다.

Keywords