A Comparative Analysis of the GALT Full Version and Short Version Used in the Science Education Researches

과학교육 연구에 사용된 GALT 완본과 축소본에 대한 조사 연구

  • Published : 1998.09.30

Abstract

This study is based upon the survey for the GALT(Group Assessment of Logical Thinking) full version and short version used in the science education researches for investigating the cognitive levels of students in secondary schools. The main discussions include the annual trends of two GALT versions appeared in the research papers, the distributions of the students' cognitive levels obtained by two GALT versions, the purposes of the GALT used in the researches, and the results of two GALT versions applied to the same group of high school students. The summarized results are as follows. The frequency of the GALT short version used in the research papers has been increased recently relative to that of the full version. For the same grade students, the fraction of students in the formal operational cognitive level obtained from the GALT short version was always bigger than those obtained from the full version. The purposes of the GALT employed in the researches are classified into two groups. One group includes the papers in which the subjects were subgrouped into three cognitive levels from GALT results and it was used as an independent variable to analyze the dependent variable. In this case, the analyzed results might be altered depending on the version of GALT used. The other one includes the papers in which the GALT results were used as a covariable or the GALT scores were used directly without subgrouping the subjects by cognitive levels. For this group, the research results would not depend on the GALT version. When both of the GALT versions were tested on the same group of students with two months interval, the fraction of formal operational level obtained from the short version was bigger than that obtained from the full version.

GALT 검사지는 학습자의 인지발달 수준을 집단으로 측정 하는데 유용한 도구로, 국내의 많은 연구 논문에서 21문항의 완본과 12문항의 축소본이 함께 사용되고있다. 본 연구에서는 먼저 과학교육 관련 국내 5종의 학회지와 이화여자대학교 대학원 학위논문에서 GALT 완본과 축소본이 사용된 논문들을 조사하였다. 이들을 기초 자료로 하여 GALT 완본과 축소본이 사용된 현황을 연도별로 조사하였고, 여러 논문에서 조사된 인지 수준 분포가 완본과 축소본의 사용에 따라 얼마나 차이나는지를 비교 분석하였으며, GALT 검사지가 어떤 용도로 사용되었는지를 분석하였다. 그리고 같은 집단의 학생들이 GALT 완본과 축소본올 같은 시간동안 풀도록 한 후에 얻은 인지발달 수준 분포를 알아보기 위하여 고등학교 2학년 2개반을 대상으로 소규모로 적용하여 보았다. 이상의 방법으로 연구한 결과를 요약하면 다음과 같다. 5종의 학회지, 이화여자대학교 대학원 학위논문에서 GALT 검사지가 사용된 연구 논문은 총 87편이었다. 이중 완본은 47편에서 사용되었고, 축소본은 40편에서 사용되었으며, 최근으로 올수록 GALT 축소본이 많이 사용되고 있는 경향올 보이고 있다. 중 고등학교 학생들을 대상으로 인지수준올 측정한 결과가 GALT 완본을 사용하였을 때보다 축소본을 사용하였을 때 더 높게 나타났다. 즉 형식적 조작기의 비율이 GALT 완본으로 조사하였을 때보다도 축소본으로 조사하였을 때 훨씬 더 높게 나타났다. GALT 검사지의 완본과 축소본의 사용에 따른 인지 수준 분포의 차이가 연구 결과를 해석하는데 중요한 영향을 미치는 논문들은 69편이고, 큰 영 향올 주지 않는 논문들은 29편으로 조사되었다. 같은 집단에게 같은 시간동안 GALT 완본과 축소본을 각 각 적용하였을 때에도 두 집단 모두 축소본에 의한 인지 수준이 완본에 의한 인지 수준보다 높게 나타났다. 본 연구에서 조사된 GALT 검사지를 사용한 총 99편의 논문들은 앞으로 GALT 검사지로 측정된 인지 수준 결과를 인용하고자 하는 연구나 학습자의 인지 수준 분포를 간단히 알아보고자 하는 연구자에게 참고 자료로 활될 수 있을 것이다. 또한 앞으로 GALT 검사지를 사용하고자 하는 연구자는 GALT 완본과 축소본을 구별하여야 하며, 선행 연구와 인지수준을 비교하고자 할 때도 완본은 완본끼리 축소본은 축소본끼리 비교하는 것이 합리적이다.

Keywords