고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도와의 관계

The Relations between Science Related Attitudes and Science Achievement of High School Students

  • 발행 : 1998.09.30

초록

이 연구의 목적은 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도간의 관계와 차이를 알아 보기 위한 것이다. 과학에 관련된 태도와 과학 성취도간의 관계와 차이가 성별, 지역별, 학년별로 조사되었다. 404명의 학생들이 군집 표집에 의해 조사되었다. 본 연구의 조사를 위하여 2개의 도구가 사용되었는데, 하나는 이경훈(1996, 1997)이 개발한 과학에 대한 태도의 ABC 척도와 수정과 학적태도척도(MSAS) 이다. 1. 고등학생의 과학에 대한 태도는 5단계 평정 척도로 3.24로 중립적인 경향에서 약간 긍정적인 방향으로 나타났다. 2. 고등학생의 과학적 태도는 5단계 평정 척도로 3.37로 중립적인 경향에서 긍정적인 방향으로 위치하고 있으며, 개방성>비판성>판단유보>객관성>정직성의 순으로 나타났다. 3. 과학에 대한 태도는 대도시보다 중소 규모의 도시에서 높게 나타나고 있으며, 학년이 증가할수록 감소하고 있다. 그리고 여학생보다 남학생들의 과학에 대한 태도가 높은 것으로 나타났다. 과학적 태도 역시 대도시보다 중소 규모의 도시에서 높게 나타나고 있으며, 학년이 증가할수록 감소하고 있다. 그러나 여학생과 남학생틀의 과학적 태도는 차이가 나타나지 않았다. 4. 과학에 대한 태도와 과학적 태도는 0.5716 의 높은 상관을 보이는 반면에 과학에 대한 태도와 과학 성취도는 0.2940으로 나타났으며, 과학적 태도와 과학 성취도의 상관은 그보다 낮은 0.2340 올 나타냈다. 5. 조사 집단의 도시 유형별, 학년별, 성별에 따른 과학에 대한 태도와 과학적 태도의 차이를 알아 보기위해 변량분석(ANOVA)을 한 결과 집단간의 과학에 대한 태도와 과학적 태도의 차이가 있는 것으로 나타났다. 6. 집단별로 과학적 태도를 통제한 후 과학에 대한 태도의 차이를 알아 본 결과 집단간의 과학에 대한 태도의 차이가 있는 것으로 나타났으나, 과학에 대한 태도를 통제하고 과학적 태도의 차이를 알아 본 결과 집단간 차이가 없는 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to investigate the difference and relations in science related attitudes and science achievement in highschool students. Investigated differences between science related attitudes and science achievement and evaluated variations within city type, gender, grade level group. 404 high school students in Korea were sampled by cluster sampling method. Two instruments were used in this study. The ABC inventory(affection. behavioral intention. cognition scale of attitude toward science) was developed by the researcher(Lee, 1996, 1997). And MSAS(modified scientific attitude scale) has modified previous one. The major results are as follows: 1. Highschool students' Attitude toward Science is 3.24, 5-rating summative Likert scales. It showed slightly positive and favorable. 2. Highschool students' Scientific Attitude is 3.37, 5-rating summative Likert scales. It showed slightly positive tendencies of scientific attitude. 3. Findings indicated that middle' small city's students scored higher in Attitude toward Science and Scientific Attitude than metropolitan students. 4. The relationship between Attitude Toward Science and Scientific Attitude is 0.5716. The relationship between Scientific Attitude and Science Achievement is weaker than the relationship Attitude Toward Science and Science Achievement. 5. The results of three-way ANOVA indicated that were significant group differences(p<.05) in Attitude toward Science and Scientific Attitude. 6. After adjustment for the covariate(Scientific Attitude's score), statistically significant main effects of all group were found on the Attitude toward Science(p>.05). But after adjustment for the covariate(Attitude toward Science's score), statistically no significant main effects of all group were found on the Scientific Attitude(p>.05).

키워드