PARENT-ADOLESCENT AGREEMENT IN THE ASSESSMENT OF BEHAVIOR PROBLEMS OF ADOLESCENTS:COMPARISON OF FACTOR STRUCTURES OF K-CBCL AND YSR

문제행동에 대한 청소년 자신과 부모 평가간의 관계:K-CBCL과 YSR의 하위요인 구조 비교

  • Ha, Eun-Hye (Department of Psychology, Yonsei University) ;
  • Lee, Soo-Jung (Department of Psychology, Yonsei University) ;
  • Oh, Kyung-Ja (Department of Psychology, Yonsei University) ;
  • Hong, Kang-E (Division of Child & Adolescent Psychiatry, College of Medicine, Seoul National University)
  • 하은혜 (연세대학교 문과대학 심리학과) ;
  • 이수정 (연세대학교 문과대학 심리학과) ;
  • 오경자 (연세대학교 문과대학 심리학과) ;
  • 홍강의 (서울대학교 의과대학 정신과학교실(소아청소년 정신분과))
  • Published : 1998.06.30

Abstract

The present study compared the self report and parental report on the behavior problems of adolescents as a way to explore similarities and differences in the ways that adolescents and their parents conceptualize behavior problems of adolescents. Specifically, K-CBCL and YSR data from 3271 adolescents between the ages of 12 and 17 were subjected to factor analyses. Five factors;Depression/Anxiety/Withdrawal, Aggressiveness, Somatic Symptom, Disruptiveness, Attention Getting were obtained from the YSR data with the first factor, Depression/Anxiety/Withdrawal explaining 14.23% of the total variance. K-CBCL data yielded somewhat different factor structure with Aggression/Delinquency as the first factor explaining 14.08% of the total variance, followed by Somatic Symptoms, Social Withdrawal, Disruptiveness, and Depression/Anxiety. Total K-CBCL and YSR score showed a moderate correlation(r=.51), and correlation between pairs of comparable K-CBCL and YSR factor scores were also moderate. Regression analyses of the variables contributing to the total problem score of the K-CBCL and YSR suggested that social competence and academic achievement are two important sources of influence on the evaluation of behavior problems both in self-report and parental report. However, externalizing problems such as aggressiveness/delinquency appeared to be more salient for parents, while adolescents themselves appeared to be more concerned with internalizing problems such as depression/anxiety. Implications of these subtle differences for assessment of adolescent behavior problems were discussed.

본 연구에서는 청소년 자신의 문제행동에 대한 평가와 부모의 평가가 서로 어떻게 다른지와 각자의 평가에 영향을 주는 변인들을 비교하였다. 일반청소년 3271명을 대상으로 청소년 자신이 평가한 YSR과 부모가 평가하는 K-CBCL을 동시에 실시 한 후 두 평가척도에 공통되는 문항들만으로 요인분석을 실시한 결과 K-CBCL에서는 제1요인으로 공격성/비행요인이 전체변량의 14.08%를 설명하였고 이와 함께 신체적 증상, 사회적 위축, 소란/방해, 우울/불안 등 5개의 요인이 추출되었으며, YSR에서는 제1요인으로 우울/불안/위축요인이 전체변량의 14.23%를 설명하였고 이와 함께 공격성, 신체적 증상, 소란/방해, 인정욕구 등 5개의 요인이 추출되었다. K-CBCL과 YSR의 총 문제행동 점수 평가에 영향을 주는 변인들을 살펴보기 위해 회귀분석을 실시한 결과 부모의 평가와 청소년 평가에서 공통적으로 부모, 친구 등 사회적 관계가 나쁠수록, 학업수행이 나쁠수록 총 문제행동 점수가 높았다. 반면에 청소년 자신의 평가에서는 성, 연령이 중요한 기준이 되며 특히 보고하는 문제유형이 성별에 따라 다른 양상을 나타내었다. 이와 같은 결과는 부모가 자녀의 문제행동을 평가하는 경우 공격성이나 비행 등과 같이 외현적으로 드러난 행동문제가 중요한 기준이 되는 반면, 청소년 자신이 평가하는 경우 우울/불안/위축 등 내재화된 문제 정도를 최우선적으로 자각하게 된다는 점을 시사하며 이에 따른 청소년 평가 및 진단에서의 시사점을 논의하였다.

Keywords