Fast Black Matching Algorithm Using The Lower and Upper Bound of Mean Absolute Difference

블록 평균 절대치 오차의 최소 및 최대 범위를 이용한 고속 블록 정합 알고리듬

  • 이법기 (경북대학교 전자전기공학부 정회원) ;
  • 정원식 (경북대학교 전자전기공학부 정회원) ;
  • 이경환 (경북대학교 전자전기공학부 정회원) ;
  • 최정현 (경북대학교 전자전기공학부 정회원) ;
  • 김경규 (경북대학교 전자전기공학부 정회원) ;
  • 김덕규 (경북대학교 전자전기공학부 정회원)
  • Published : 1999.09.01

Abstract

In this paper, we propose a fast block matching algorithm using the lower and upper bound of mean absolute difference (MAD) which is calculated at the search region overlapped with neighbor blocks. At first, we calculate the lower bound of MAD and reduce the search point by using this lower bound. In this method, we can get good prediction error performance close to full search block matching algorithm (FSBMA), but there exists some computational complexity that has to be reduced. Therefore, we further reduce the computational complexity by using pixel subsampling besides the lower and upper bound of MAD. Experimental results show that we can remarkably reduce the computational complexity with good prediction error performance close to FSBMA.

본 논문에서는 이웃 블록과 중첩된 탐색영역에서 현재 블록 평균 절대치 오차 (mean absolute difference; MAD)의 최소 및 최대 범위를 이용한 고속 블록 정합 알고리듬을 제안하였다. 제안한 방법에서는 먼저, 이웃 블록과 중첩된 탐색 영역에서 MAD의 최소 및 최대 범위를 이웃 블록의 MAD와 현재 블록과 이웃 블록간의 MAD를 이용하여 구한 뒤, 이를 이용하여 블록 정합을 행하여야 할 탐색점 수를 줄임으로써 고속으로 움직임을 추정하였다. 이 방법에서는 움직임 추정 오차 측면에서 전역 탐색 블록 정합 알고리듬 (full search block matching algorithm; FSBMA)에 매우 근접한 성능을 얻을 수 있었다. 또한, 본 논문에서는 블록 MAD의 최소 및 최대 범위뿐만 아니라 블록 내 화소의 부표본화를 이용하여 고속으로 움직임을 추정하였다. 이 방법에서는 움직임 추정에 필요한 계산량을 현저하게 줄일 수 있었다. 제안한 방법의 성능을 평가하기 위한 컴퓨터 모의 실험결과로부터 제안한 방법이 움직임 추정 오차 측면에서 FSBMA에 근접한 성능을 유지하면서도 계산량을 현저히 줄일 수 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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