1970년대 한국현대공예의 동향 연구

A Study on Korean Contemporary Crafts in 1970 Age

  • 곽대웅 (홍익대학교 조형대학 가구·제품디자인전공)
  • 발행 : 1999.11.01

초록

1960년대의 한국현대공예계를 발아기로 볼 때 '70년대는 성장 및 개화기라고 할만한 시기이다. 정부의 문예중홍정책, 수출정책, 관광진흥정책은 공예 발전의 적극적 요인으로 작용한다. 공예전공자들의 해외유학과 귀국이 빈번해지기 시작할 뿐만 아니라 해외 공예품의 국내 전시 (특히 도예전)가 빈번히 이루어져 큰 자극제가 된 시기이다. '70년대 중반기에는 국립현대미술관과 문예진흥원이 국내최고의 대규모 공예전(초대전)을 개최하여 공예에 대한 인식을 새롭게 하며, 특히 전국의 각대학에 공예 및 디자인학과가 우후죽순처럼 신설되어 30대의 공예가들이 대학강단에 대거 진출하여 교육게 종사하게 되고 그들이 중심이 되어 결성한 많은 공예단체들과 대학에서 새로 배툴된 신진 공예가들의 동문 단체가 많이 등장하여 활발한 전시활동을 벌여 현대공예계를 활성화시킨다. 전통공예의 중요성에 대한 인식이 보편화되기 시작하며, 오브제적 서구공예 경향과 전통적 실용공예의 경향이 양립되어가고 수공예와 기계(산업)공예 사이의 갈등이 산업디자인의 발전 와중에서 심화되기 시작한다. 따라서 공예의 이념 정립이 서서히 이루어지기 시작한다. 따라서 공예의 이념 정립이 서서히 이루어지기 시작한 시기가 된다. 따라서 '70년대는 한국현대공예의 급속한 성장이 이루어져 꽃이 피는 시기라고 말할 수 있다.

From the middle of 1970s were founded new basis for the development of craft through the co-operation of the civilians and the authorities. First, Korean Culture and Art Foundation founded in 1973 held the 'Invitation Exhibition for the Craft Artists All over the Country' in 1974 and 1975 and The National Museum of Modern Art held the 'Exhibition of Modern Korean Handicraft Art' in 1975. Second, the policy emphasizing the export and tourism provided the basis for the development of design for export goods and souvenirs of tour. H\therefore the exhibitions of such goods were held by many organizations. ] In 1970s departments of craft and design were newly established in the universities so that the third generation of Korean craft was on the rise and their groups began to hold exhibitions in commercial galleries. Reflecting on such circumstances, 1970s was the period of blossom for Korean craft while 1960s was a sprouting season.

키워드