A Study on the Characteristics in Image Expression of Interior Space

실내공간의 이미지 표현 특성에 관한 연구 -상업공간의 디자인을 중심으로-

  • 홍승대 (성신여자대학교 산업디자인과)
  • Published : 1999.11.01

Abstract

Interior design is depend on combination way of between invisible meaning and visible form, then it has a several meaning by that. The meaning of interior space is a invisible concept which is shown by a form and it is mainly recognized by a image. The purpose of this study is to explore that characters of image in communication process, typical aspect and structural aspect have been shown in interior design. On this study, I try to study space analysis about commercial space to explore character of spatial image through theoretical approach. In a result, the image of interior space is made by deep representation as a designer's basic concept and is delivered by conversion of various codes. Therefore, the image of interior space is not a additional concept which is made by natural factor of space, it is a design concept which must be dealt with space planning.

실내공간의 구성원리는 비가식적 측면의 '내용'과 가시적 측면의 '형태'간의 결합방식에 의해 결정되며 그에 따라 다양한 의미가 내재하게 된다. 특히 실내디자인에 있어서의 내용은 형식을 통하여 총체적으로 표현하고자 하는 비가시적인 개념이며, 이는 디자이너가 공간의 사용자에게 전하고자 하는 이미지가 중심이 된다. 본 연구에서는 이미지 표현에 있어서의 구조적, 유형적, 전달의 특성을 규명하기 위해, 관련 문헌 조사를 통하여 이지미에 관한 내용을 파악한 후 국내외에 발표된 상업공간을 대상으로 공간 분석을 시도하였다. 분석결과 실내공간에서의 이미지는 디자이너의 초기공간 개념으로써 의미의 심층부를 형성하며 다양한 형태소의 변환규칙에 의해 의미가 전달됨을 확인할 수 있었다. 결론적으로 실내공간의 이미지는 공간의 형식적인 요소에 의해 자연히 발생되는 부가적 개념이 아니라 공간계획의 초기 단계부터 다루어져야 하는 계획개념으로 인식되어야 한다는 결론을 얻을 수 있다.

Keywords