Day-to-day dynamic combined model on the evaluation of traveller's traffic information for multi-mode and multi-class

다수단 다계층 통행정보제공에 따른 일별동적결합모형 개발 및 평가

  • 이승재 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 손의영 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 김인경 (서초구청 교통전문위원)
  • Published : 1999.10.01

Abstract

The Purpose of this Paper is the development of the day-to-day dynamic combined model on the evaluation of traveller's traffic information for multi-mode and multi-class environments. Information is assumed to be provided for multi-mode such as bus and automobile. and multi-class such as a driver with and without route guidance equipment when they depart for their trips. The information provision strategies have been developed in the base of user equilibrium, system optimum and in between them. The Sioux Falls network is used for the evaluation of the model and information provision strategies. In the numerical analysis, a Braess' paradox for the information provision, which is the increase of travel time even though the number of information usage level and user are increased, has been occurred so that these kinds of information strategies should be implemented with special care.

본 연구의 목적은 수단선택과 통행배정의 결합모형을 통하여 정보이용률, 정보제공전략, 혼잡상태의 변화에 따른 자가용 운전자와 버스승객의 정보제공효과를 비교, 평가하는 데 있다. 평가모형은 수단간 효용차를 웨이블 분포로 가정한 수단선택과 정보이용자와 비이용자의 노선선택시 비용인지오류크기를 상이하게 적용하여 노선선택행위를 설명한 확률적 사용자 평형모형으로 구성된다. 정보제공전략에 있어 사용자 최적과 체계 최적외에 두 전략의 혼합전략을 구사했을 경우를 비교하였다. 모의실험은 Sioux Falls Network에서 이뤄졌다. 평가결과 정적모형에서는 혼잡이 심하고, 체계최적상태에서 정보이용률이 0.4∼0.6일 때 총 통행시간의 절감효과가 크게 나타났으며. 이 때 버스 분담율도 증가하였다. 특히 정보이용률에 따른 총 통행비용의 분포가 U자 형태를 나타냄으로써 Braess의 역설이 존재함을 알 수 있었다. 그러나 일별동적모형에서는 시간이 경과함에 따라 정보이용률에 비례하여 정보제공효과가 나타남으로써 다소 상이한 결과를 보여주었다.

Keywords

References

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